• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ElektronikFOKUS

Fokus på elektronik

  • Branchenyt
  • Design & udvikling
  • Events
  • IoT & embedded
  • Komponenter & konnektorer
  • Power
  • Produktion
  • Test & mål
  • Wireless & data
  • Artikler fra Aktuel Elektronik

Artikler fra Aktuel Elektronik04. 03. 2025 | Pia Nielsen

Kampen om den digitale modeltogsstyring

Artikler fra Aktuel Elektronik04. 03. 2025 By Pia Nielsen

Efter årtiers kamp er der opstået en gensidig systemkompatibilitet og borgfred mellem de to dominerende systemer til digital modeltogskontrol. Udgangspunktet var adgangen til prisbillige mikrocontrollere – og i store træk var kampen mellem Microchip og Motorola

Artiklen har været bragt i Aktuel Elektronik nr. 3 – 2025 og kan læses herunder uden illustrationer
(læs originaludgaven her)

Af Rolf Sylvester-Hvid

Mon ikke mange af de lidt ældre ingeniører og teknikere har en fortid med modeltog på ét eller andet tidspunkt i deres liv? Megen interesse for ingeniørfaget udspringer jo af behovet, og hi-fi, instrumenter og RC-modeller eller modeltog har givet en stor del af æren for at have sendt raske unge mænd – og procentuelt lidt færre kvinder – ind på ingeniørstudiet. Teknologisk er modeltoget særdeles interessant og i høj grad en ”first user” af nye komponentteknologier.
Lad os lige starte med en genopfriskning af modeltogssystemerne: De ”store” har historisk været ”tabletop-størrelsen” H0/00 (skala 1:87 eller briternes foretrukne 1:76) på 16,5mm sporvidde på skinnerne. To systemer har domineret denne skala: Det ene er 2-skinne DC, hvor tog og retning styres af en analog jævnspænding til de to skinner, typisk 0-14VDC, og hvor polariteten bestemmer retningen. Det andet system, hvor især tyske Märklin har været en stor spiller, er 3-skinne AC med fremmedmagnetiserede to-spole lokomotiver til 0-16VAC, og hvor man med et overspændingsrelæ og 24VAC+ har skiftet spole i motoren – og dermed retningen af lokomotivet. Strømforsyning har traditionelt været med fasen i en midterleder mellem skinnerne og en slæbesko på lokomotivet og de to skinner som én samlet 0-leder.
Drømmen har altid eksisteret blandt både producenter og brugere om at køre med flere tog og lokomotiver på samme skinnestrækning, men fortidens analoge systemer gjorde ikke løsningerne lette. Der var forsøg med at have delefiltre i lokomotiverne og styringer med multiple frekvenser, men det var ikke specielt effektivt. Svaret på alle bønnerne kom, da mikrocontrollerne til forbrugerapplikationer blev så små – og billige – at de kunne bruges i de små lokomotivmodeller. Den første kommercielle løsning var Märklin Digital, som blev præsenteret på legetøjsmessen i Nürnberg i 1979 – og produceret/solgt i volumen fra 1985 til et først afventende og siden meget begejstret marked.
Udgangspunktet var en Motorola-mikrocontroller, der egentlig var udviklet til infrarøde fjernbetjeninger, men som kunne styre to effekttransistorer i et modellokomotivs AC-motor via et pulsbreddemoduleret (PWM) signal. Og med et ”museklaver” (otte DIP-switche) kunne man indstille lokomotivets adresse. I stedet for en gængs transformer kunne man så taste lokomotivets adresse og indstille hastigheden i 14 trin samt retning via LSB (Least Significant Bits) i kommunikationen til lokomotivet. Og med ét tog sendt afsted, kunne man så køre med flere andre på samme anlæg og skinnestrækning.

NMRA-standard
Modsat Märklin havde DC-markedet ikke én stor producent, men flere små – bortset fra amerikanske Lionel, der oprindeligt fremstillede tog i den rundt regnet dobbelt så store 0-størrelse (H0 betyder halv-nul). Men USA havde også kig på H0-markedet og havde desuden en vis standardisering i NMRA-samarbejdet (Northamerican Model Railroad Association). NMRA havde også tænkt i digitale baner, men en DC-motor kræver en helt anden styring med en H-bro bestående af fire transistorer, og hvor ”tværgrenen” i H’et er den elektrisk svævende DC-motor. Rotationsretningen er bestemt af, hvilke to transistorer i H-broen, der er aktive, og hastigheden er også hér bestemt af et PWM-signal.
Konkurrence er jo dét, der driver markedet fremad, og standardisering fremmer forbrugernes lyst til at tage en given teknologi til sig, men producenterne af modeltog har omvendt i årtier benyttet den manglende kompatibilitet mellem Märklin Digital og NMRA’s fælles DCC-platform (Digital Command Control) til at få kunderne til at vælge Märklin eller ”de andre” for derefter at fastholde forbrugerne hos den ene eller anden producent. Hvor man i ”analogtiden” med lidt teknisk snilde kunne ombygge lokomotiver til konkurrerende skinnesystemer, så blev det straks sværere med digitalstyringerne. Det vil sige, indtil de første tredjeparts leverandører af digitale dekodere til lokomotiver og -styringer begyndte at tænke i ”multiprotokol”, og de enkelte større modeltogsproducenter begyndte at opkøbe mindre, konkurrerende producenter – uanset skinne- og styringssystem.
Hvor der fra 1985 til ca. år 2000 var en ret skarp opdeling imellem Märklins Motorola-baserede digitaldekodere og de primært Microchip-baserede DCC-digitaldekodere, så dukkede virksomheder som blandt andre Lenz og Uhlenbrock op med styringer, hvor man ved tastetryk kunne vælge det ene eller andet digitale format. Og med komponentudviklingen forsvandt Märklins ”museklaver” også, så styringerne gradvist blev meget mere avancerede. Blandt andet kan man nu programmere motorernes PI/PID-parametre for acceleration, opbremsning, maksimalhastighed og moment gennem adgangen til rundt regnet 100 CV-registre i dekoderne.
Den mangeårige krig mellem systemerne gav en kompleksitet, som ikke gjorde legen lettere på modelbanerne, selv om der opstod flere muligheder. Så i dag er der fred, og de fleste systemer kan ret let kommunikere indbyrdes, uanset om vi taler om 2- eller 3-skinnedrift. Og de fleste motorer er i dag af (BL)DC-typen (BL = børsteløs/elektronisk kommuteret), og man kan tilkøbe et utal af funktioner som taktslagstyret røgudvikling i damplokomotiverne, lyd som kan uploades til en aktuel maskine via et SOSU-interface, digitalkameraer med gyrostyring, simple bremsetrækninger foran signalerne og meget mere. Kampen er slut – og som altid kommer standardisering forbrugerne til undsætning.
Åh, og hvis man vil se modeltog i højeste potens, så tag en tur til Miniatur Wunderland i Hamburg. Det er hele Tyskland som modeltogsanlæg, gigantisk og rigtig sjovt – faktisk for hele familien. Det er vistnok også Tysklands næststørste turistattraktion, og man bør bestille billet og adgangstidspunkt hjemmefra.

Billedtekst:
Digitalisering af modeltog er blevet særdeles enkelt. Stort set alt er digitalt som udgangspunkt, og lokomotiverne melder sig selv ind til styringerne. Gamle analoge tog kan på minutter gøres digitale med meget prisbillige dekodere, som monteres med et 8- eller 21-/22-pin stik i lokomotivets styreprint.

Skrevet i: Artikler fra Aktuel Elektronik Tags: bagsidehistorie, Bagsiden, modeltog, nostalgi

Seneste nyt fra redaktionen

HI-messen 2025 oplever stor opbakning på tværs af sektorer

Events16. 06. 2025

Interessen for at udstille på årets HI-messe er stor, og der er rift om pladserne i alle messens vidt forskellige haller. HI-messen, der nyder godt af opbakning fra såvel nye som velkendte udstillere, finder sted i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober 2025. Standene på HI Tech &

Raspberry Pi RP2350 mikro til embeddede og industrielle IoT-applikationer fra Mouser

IoT & embedded16. 06. 2025

Mouser Electronics udskiber nu den nye RP2350 mikrocontroller fra Raspberry Pi. RP2350 følger op på succesen fra Raspberry PI’s RP2040 med en nu højere ydelse og bedre sikkerhedsfunktioner til rimelige priser, hvad der gør det til en fremragende løsning til embedded computing og industrielle IoT

Embedded elektronik kan få lamme op af kørestolen

Design & udviklingIoT & embedded16. 06. 2025

Den hastige teknologiske udvikling har banet vej for nye muligheder for personer med benlammelse. Mikroprocessorstyrede knæled giver brugerne mulighed for at stille krykker og kørestol. Med sensorer, der justerer knæets bevægelser i realtid, genvinder teknologien gangfunktionen for personer, der har

Bygninger skal indkapsles i trykt elektronik til energiproduktion

Design & udviklingPower16. 06. 2025

Forskningsprojektet Suntex har modtaget 2.13 millioner euro. Projektet er et samarbejde, der forener modeverdenen med industrien og nogle af verdens førende forskere inden for organiske solceller i bestræbelserne på at integrere solceller i bygninger. De vil kort forklaret pakke bygninger ind i

AI skal frigøre mere tid til de vigtige opgaver i de offentlige sektorer

AktueltWireless & data16. 06. 2025

Den Digitale Taskforce for kunstig intelligens kommer med et målbillede for AI i den offentlige sektor. Målbilledet indeholder Regeringen, KL og Danske Regioners ambitioner for Taskforcen og peger på, at kunstig intelligens skal anvendes til at frigøre arbejdskraft, reducere administration og øge

Sådan skal Danmark sikre digital suverænitet – IT-Branchens anbefalinger

AktueltBranchenytWireless & data16. 06. 2025

Hvordan kan Danmark sammen med resten af Europa styrke sin digitale autonomi og gøre sig mindre afhængig af ikke-europæisk teknologi? I et nyt udspil kommer IT-Branchen med anbefalinger og perspektiver. Tallene taler sit tydelige sprog. 92 % af vestens data opbevares i USA. Europa importerer hele

Danske drone- og robotvirksomheder får støtte gennem nyt APUS-program

Design & udviklingTop16. 06. 2025

Fra redningsoperationer til miljøovervågning - seks danske virksomheder har modtaget støtte i første runde af APUS-programmet. Med APUS-programmet ønsker Odense Robotics og CenSec at hjælpe virksomhederne hurtigere fra prototype til markedsintroduktion. Og potentialet i branchen er allerede stort -

Mouser Electronics og Infineon Technologies afholder webinar om brugen af SiC-løsninger

EventsPower13. 06. 2025

Mouser Electronics, Inc., den autoriserede globale distributør med de nyeste halvledere og elektroniske komponenter afholder i partnerskab med Infineon Technologies et webinar for det globale engineering community med titlen “Breaking Voltage Barriers: Enabling Compact, Efficient Designs with High

Kraftig vækst i forsvarsordrer: Mekoprint opskalerer både internt og eksternt

Produktion13. 06. 2025

Igennem årtier har Mekoprint leveret komponenter til forsvarsindustrien, men primært i mindre skala. Nu mærker industrikoncernen den stigende oprustning direkte i ordrebøgerne. Med over 30 forsvarsrelaterede kunder i Europa er efterspørgslen ikke længere sporadisk. Den er i kraftig vækst.

DM i 3D-print og AM Summit 2025 afholdes på dette års HI Tech-messe

Design & udviklingEvents13. 06. 2025

Der skal dystes i avanceret 3D-print-teknologi, når HI-messen senere på året danner ramme om DM i 3D-print for erhvervsskoleelever. Mesterskabet er en del af messens 3D TECH-område, der blandt andet også rummer Dansk AM Hub, som andetsteds på messen som noget nyt forestår AM Summit. HI-messen finder

Tilmeld Nyhedsbrev

/Nyheder

  • Power Technic ApS

    MPQ60W konverter til medicinsk og hjemmepleje applikationer

  • Micro Technic A/S

    PFMEA, ICT & FCT – Bliv klogere på elektronik fejlfinding!

  • Rohde & Schwarz Danmark A/S

    New FSWX signal and spectrum analyzer with novel architecture overcomes limits of today’s analysis methods

  • Mouser Electronics

    The Latest News from Mouser Electronics

  • Power Technic ApS

    6W og 12W Global medico adaptere

  • InnoFour

    FLOEFD CFD Electronics Cooling Module

  • Elma Instruments A/S

    Mål fra begge ender – Afstandsmåling på et helt nyt niveau!

  • Mouser Electronics

    New Interactive eBook from Mouser and TDK Explores Challenges in Precision, Speed, and Efficiency for Industrial Automation

  • RODAN Technologies A/S

    Nyhed fra Fischer Connectors!

  • ACTEC A/S

    Dansk produktion af batteripakker – med kvalitet og kapacitet i højsædet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›
 
 
 
 

Læs Aktuel Elektronik

Aktuel Elektronik avisforside

Annoncér i Aktuel Elektronik

Medieinformation

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik