• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ElektronikFOKUS

Fokus på elektronik

  • Branchenyt
  • Design & udvikling
  • Events
  • IoT & embedded
  • Komponenter & konnektorer
  • Power
  • Produktion
  • Test & mål
  • Wireless & data
  • Klimateknologi

Design & udviklingWireless & data20. 01. 2023 | Rolf Sylvester-Hvid

Gaming er ved at blive en kommerciel guldgrube

Design & udviklingWireless & data20. 01. 2023 By Rolf Sylvester-Hvid

Gaming- og e-sportsindustrien forventes at være en trecifret milliardforretning om bare to år. I takt med, at flere målgrupper begynder at spille digitale spil, bliver reklamepladsen stadigt mere attraktiv for kommercielle aktører. Det viser nye tal fra Deloitte om forretningspotentialer i e-sport og gaming.

Gaming og e-sport har et stort økonomisk potentiale.

Gaming- og e-sportsindustrien er i voldsom opblomstring. Gaming nåede nye højder under pandemien, og selv efter nedlukningsbølgerne fortsatte spillemanien med at stige i Skandinavien. I 2022 svarede 33 procent af de adspurgte skandinaver i Deloittes undersøgelse Digital Consumer Trends, at de spiller dagligt – mod 31 procent i 2021-undersøgelsen.

Fordi der spilles mere og flere målgrupper har kastet sig over digitale spil, forventes gaming og e-sportsindustrien at være 211 milliarder dollars værd i 2025.

Ældre og kvinder gamer mere

Det er næppe overraskende, at unge gamer mere end ældre, og at tidsforbruget på digitale spil falder med alderen. Men de ældre generationer er slet ikke så langt bagud, som man skulle tro. For eksempel er seniorerne på 65-75 år kun halvt så tilbøjelige til at spille digitale spil lejlighedsvist som de 18-24-årige er. Derudover spiller 25 procent af de 65-75-årige spil dagligt sammenlignet med 40 procent af de 18-24-årige.

Kløften mellem kvindelige og mandlige gamere ser også noget anderledes ud, end man skulle tro. Ifølge Deloittes undersøgelse spiller hele 36 procent af de kvindelige respondenter hver dag sammenlignet med 30 procent blandt mændene.

– Forestillingen om gameren som den store teenagedreng, der er groet fast i sin gamerstol bag nedrullede gardiner, er temmelig misvisende. I dag er vi alle gamere – i den forstand, at alle aldersgrupper og køn spiller digitale spil i hverdagen, fortæller leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation, Frederik Behnk.

Efterhånden som digitale spil når ud til et stadig bredere publikum, bliver reklamer på spilplatforme mere attraktive for kommercielle aktører, der ønsker at ramme en bred målgruppe.

E-sport har et smallere publikum

Der er også gode muligheder for målrettede markedsføringskampagner, ikke mindst inden for e-sport. Deloittes nye undersøgelse Let’s Play! viser, at væksten i e-sport er drevet af Millennials og yngre generationer, og selvom stigningen i publikumstal i er stoppet efter pandemien, er interessen markant større, end den var før pandemien.

– E-sport adskiller sig ved at være en oplagt kanal til at nå et smallere, mere specifikt publikum, end den efterhånden temmelig brede kategori af forbrugere, der spiller uforpligtende spil. Her er det også værd at bemærke, at e-sportpublikummet er mere positivt indstillede over for reklamer end dem, der ikke ser e-sport, fortæller Frederik Behnk.

69 procent af e-sportsseerne siger i undersøgelsen, at de finder reklamer nyttige og informative sammenlignet med 48 procent af dem, der ikke ser e-sport.

Den store opblomstring af gaming og e-sport er også interessant i et samfundsøkonomisk perspektiv, vurderer Deloittes cheføkonom:

– Udviklingen er gået stærkt de sidste 5-10 år, hvor gamingindustrien har bevæget sig fra niche til mainstream. Industrien beskæftiger flere og flere danskere, og vi ser samtidig, at traditionelle mediehuse i stigende grad etablerer gamingafdelinger eller på andre måder indtænker spil som en del af kanalstrategien. Gaming er ikke til at komme uden om hverken kulturelt eller økonomisk, siger cheføkonom Majbritt Skov.

Om tallene

Læs mere i Deloittes Let’s Play! 2022-rapport og artiklen her om det europæiske e-sportsmarked, og find aktuelle indsigter om gaming i Deloittes Digital Consumer Trends i kapitlet ’No such thing as a typical gamer’.

Skrevet i: Design & udvikling, Wireless & data

 
 

Seneste nyt fra redaktionen

Printproducent optaget som medlem i forsvarsforeningen SOFF

Branchenyt25. 01. 2023

Confidee annoncerer deres optagelse som nyt medlem til den svenske sikkerheds- og forsvarsindustriforening, SOFF. - Vi mener, at kommunikation og gennemsigtighed med hensyn til forsyningskædesikkerhed er den bedste praksis for at sikre overholdelse i denne stærkt regulerede industri", siger

Ny afdeling med fokus på grøn omstilling

Branchenyt25. 01. 2023

David Collard, 46 år, er blevet ansat som afdelingschef for den tekniske servicepartner CBRE Integos landsdækkende forretningsområde Energi infrastruktur, og han får ansættelsessted i Aarhus. Afdelingens fokusområde er at bidrage til omstillingen fra fossil energi til bæredygtig energiformer.

Første nordiske topmøde om Metaverse

Events25. 01. 2023

Facebook er for længst hoppet med på metaverse og sender et klar signal med det nylige navneskifte, men hvor står danske virksomheder i dag i forhold til den 3D virtuelle verden? Hvordan vil det påvirke vores arbejdsliv, og hvordan bliver det at være forbruger? Dette er blot nogle af de spørgsmål,

Startskud for Naturfagsmarathon skal gøre danske børn interesserede i teknik

Events25. 01. 2023

Klimasikring, energi og isolering har de seneste uger stået på skoleskemaet side om side med upcycling, naturen omkring os og plastik i verdenshavene. Nu viser eleverne – med start i går i Viborg kommune - endelig deres opfindelser frem for hinanden og dommerne til konkurrencen i Naturfagsmaraton.

Koncern ser fortsat store fordele ved at have lokal fabrik i Danmark

AktueltProduktion25. 01. 2023

På det tætpakkede fabriksgulv i den næsten 20.000 kvadratmeter store fabrik i Benløse lige uden for Ringsted har Schneider Electric siden år 2000 udviklet og produceret el-installationsmateriel til store dele af den danske elbranche. Blandt andet produceres der årligt mere end 10 millioner

Millioninvestering får batteriproducent tilbage til Danmark

PowerProduktionTop25. 01. 2023

Xolta bliver nu et selvstændigt, dansk selskab og kan sætte turbo på væksten, efter at den danske, purpose-drevne fond, Ebbefos Holding køber Xolta ud af Lithium Balance. Batterierne fra Xolta er en central brik i den grønne omstilling. 25 medarbejdere følger med over i det nye selskab, hvor Lars

Rekordomsætning for dansk IT-branche igen i 3. kvartal 2022

AktueltBranchenyt25. 01. 2023

Der er netop kommet helt nye tal for it-branchens omsætning, eksport og medarbejderantal for 3. kvartal. Og endnu engang bliver der slået rekorder. I 3. kvartal 2022 omsatte danske it- og televirksomheder for 80,2 mia. kr., hvilket er en forbedring på 13,4% i forhold til samme kvartal året før, hvor

Højfrekvenskonnektorer: SMA, RPSMA, kabler og tilhørende adapters

Komponenter & konnektorer23. 01. 2023

Würth Elektronik udvider sin portefølje af koaksiale konnektorer og udbygger dermed sin i forvejen omfattende Coax Connector Portfolio. SMA-konnektorerne er specifikt designet til frekvenser op til 18GHz ved impedanser på 50Ω. Takket være deres koblinger med gevindlåse er SMA-serien velegnet til

4-kanals dæmper til KNX-datasikkerhedsfunktion

Power23. 01. 2023

KAA-4R4V-S til MEAN WELLs KNX-system er en forbedring af den tidligere KAA-4R4V. Power Technic forhandler KAA-4R4V-S der supporterer KNX-datasikkerhedsfunktion. Dermed beskyttes KAA-4R4V-S mod manipulation. Enheden kan konfigureres med ETS software. Det kompakte design måler 72mm og kan

Stor fremgang for Kuka Nordic følges op med kurser i Kuka-Sim softwaren

Produktion23. 01. 2023

Det går godt for Kuka Nordic, og for at leve op til strategien om at bringe viden om robotter ud til alle – Robots for the People – starter de nu op med månedlige kurser i Kuka.Sim-softwaren. – Kuka.Sim er et produkt, der gør livet væsentligt nemmere for en systemintegrator, siger Micael

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Aktuel Elektronik - underleverandøroversigt
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Percepio AB

    Percepio to support new PX5 RTOS with Tracealyzer tool

  • Beckhoff Automation ApS

    Pixel-præcis LED strip og matrix kontrol

  • Power Technic ApS

    Buffermodul med elektrolyt kondensator i stedet for batteri

  • Mouser Electronics

    Mouser Electronics Adds Over 55 New Manufacturers in 2022 to its Industry-Leading Line Card

  • InnoFour

    Wiring and Harness design

  • Power Technic ApS

    NMP, modulær strømforsyning i 650 & 1200W

  • InnoFour

    Professional tooling allowing PI analysis

  • Phoenix Contact A/S

    Massetilpasning i elektronikhuse – huse og tilslutningssystemer til building automation

  • Phoenix Contact A/S

    Elektronik i eksplosive miljøer – ECS-Ex huse sørger for sikkerheden

  • Power Technic ApS

    Indendørs LED-strømforsyninger  

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Printproducent optaget som medlem i forsvarsforeningen SOFF

    25.01.2023

  • Ny afdeling med fokus på grøn omstilling

    25.01.2023

  • Første nordiske topmøde om Metaverse

    25.01.2023

  • Startskud for Naturfagsmarathon skal gøre danske børn interesserede i teknik

    25.01.2023

  • Koncern ser fortsat store fordele ved at have lokal fabrik i Danmark

    25.01.2023

  • Millioninvestering får batteriproducent tilbage til Danmark

    25.01.2023

  • Rekordomsætning for dansk IT-branche igen i 3. kvartal 2022

    25.01.2023

  • Højfrekvenskonnektorer: SMA, RPSMA, kabler og tilhørende adapters

    23.01.2023

  • 4-kanals dæmper til KNX-datasikkerhedsfunktion

    23.01.2023

  • Stor fremgang for Kuka Nordic følges op med kurser i Kuka-Sim softwaren

    23.01.2023

Alle nyheder ›

Læs Aktuel Elektronik

Aktuel Elektronik avisforside

Annoncér i Aktuel Elektronik

Medieinformation

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik