
Af Rolf Sylvester-Hvid
Der er flere måder at få fat i de unge mennesker på, og Würth Elektronik har valgt en både spændende og meget fagligt relevant tilgang til universitetsniveauet med deres sponsorat af den såkaldte ”Formula Student”. Der er tale om elektriske racerbiler til brug på blandt andet kartingbaner, og de kun rundt regnet 200 kilogram ”tunge” elektriske racere har en ydelse begrænset til ca. 107HK, om end 200HK er inden for rækkevidde. Med et så højt effekt-/vægtforhold er det hurtige biler, men vægten begrænser selvfølgelig batterikapaciteten. Det er en udfordring for de studerende, som selvfølgelig skal opnå en så høj effektivitet af deres biler og styringer som overhovedet muligt.
– Det er sjovt at støtte SDU og andre med midler og materialer, så de kan bygge deres racere på et amatørniveau, der faktisk er baseret på meget professionelle løsninger. Konkurrenceelementet er med til at få grupperne på universiteterne til at tænke virkelig dybt ned i effektelektronikken, og med begejstringen for mulighederne i de elektriske racerbiler får de studerende også hurtigt oparbejdet en betydelig viden om komponenter, tab og køling samt alle de elektromekaniske aspekter i designet. I øvrigt er det meningen, at Formula Student allerede om et år skal kunne køres med ”førerløse biler”, og så kommer teknologien virkelig på forkant af markedets behov. Vores sponsorat har ikke andre ambitioner end at se de hold, vi støtter engagere sig, men vi håber selvfølgelig, at de WE-støttede hold vinder, siger Bo Christensen, direktør for Würth Elektronik i Danmark.
Under denne uges afholdte Digital Tech Summit, hvor der var et imponerende fremmøde af studerende – ikke mindst fra de oversøiske lande – samt en række interessante start-ups, var det da også Würth Elektroniks stand og køresimulatoren fra DTU’s Formula Student hold der tiltrak sig den nok største opmærksomhed. Dagene med DTS i Øksnehallen skaber tydeligvis en kontakt mellem det tværfaglige erhvervsliv og studiemiljøet og grundforskningen, hvilket måske ikke er så umiddelbart er kommercielt interessant, men som på længere sigt har en betydning for industri og erhvervsliv. Danmarks indsats inden for elbil-sektoren er fortsat minimal, men et koncept som Formula Student med solid deltagelse fra danske universiteter kan bestemt få Danmark inden for fremtidens køretekniske landkort – ikke mindst i forhold til de forsøg på førerløse racerbiler, som Formula Student holdene lover i 2026.

