41 procent. Så meget har Fiberline i Middelfart, der producerer profiler af kul- og glasfibre, siden september reduceret antallet af stop på maskinlinjerne, hvor der ikke var registreret en årsag. Det viser en ny opgørelse i koncernen, der som følge af det markant bedre kendskab til maskinernes driftsstop nu også har formået at forkorte den gennemsnitlige tid per driftsstop med hele seks procent og således optimeret produktionen væsentligt.
Det er softwarevirksomheden Optipeople i Hørning, der har stået for at implementere en såkaldt Opticloud-softwareløsning på Fiberlines 12 maskinlinjer, der producerer profiler af glasfibre til anvendelse inden for byggeri og industri. Den cloudbaserede software har således til formål at indsamle maskindata, der skal bidrage til optimere produktionsdriften.
– Da vi startede samarbejdet med Optipeople, kendte vi ikke årsagen til de specifikke driftsstop på grund af manglende kategorisering. Derfor kunne vi ikke skelne de uhensigtsmæssige stop fra de nødvendige stop såsom ved rengøring og omstilling mellem produkter. Men nu bliver stopårsager registreret, og vi har således fået et væsentligt bedre indblik i vores maskinlinjers effektivitet og herunder parametre som nedetid, stopårsager og fejl, fortæller produktionsassistent i Fiberline, Johnny Nielsen, som varetager optimeringen af maskinlinjerne.
Hos Fiberline arbejder man strategisk med løbende forbedringer, og i den forbindelse er Opticloud ifølge Johnny Nielsen et centralt værktøj:
– Med Opticloud har vi fået et omfattende datagrundlag til at træffe beslutninger om optimeringer ud fra. Konkret har det resulteret i, at alle vores driftsstop i gennemsnit er blevet hele seks procent kortere. Den slags forbedringer er naturligvis vigtige for os, så vi kan sikre en effektiv produktion og dermed fortsat være konkurrencedygtige på markedet.
Medarbejdere har adgang til flere data
Hos Fiberline bliver data fra maskinerne nu sendt trådløst gennem softwareintegration til selve Opticloud-platformen. På platformen kan medarbejderne på tværs af koncernen derfor tilgå data og yderligere se nøgletal såsom nedetid og fejlprocent, der bliver analyseret via forretningsanalysetjenesten Microsoft Power BI.
– I forbindelse med optimeringsprojektet har det været væsentligt for Fiberline, at platformen blev indkørt på tværs af organisationen – til såvel daglig overvågning som grundlag for større strategiske beslutninger. Derfor har vi leveret en samlet løsning, hvor eksempelvis montørerne kan bruge en tablet ved maskinen til at registrere stop ud fra de foruddefinerede årsager, mens ledelsen kan danne sig et helhedsbillede af produktionens performance via de grafer og kurver, som vises på platformens dashboard, forklarer product manager hos Optipeople, Morten Pradsgaard.
Fiberline og Optipeople har over det seneste halvandet år samarbejdet om produktionsoptimeringerne, og netop nu er man i gang med at teste Opticloud på de øvrige maskiner i produktionen, hvor profiler af kulfibre fremstilles til hovedsageligt vindindustrien.
– Vi har været utrolig tilfredse med samarbejdet, og derfor forventer vi også i fremtiden at rulle Opticloud ud i den resterende del af produktionen i Middelfart. Her har vi i en god dialog, om hvordan vi sikrer os en god implementering og får udviklet det rette setup til vores behov. Vi har hele tiden følt, at vi med Optipeople har en god sparringspartner, som vi kan rådføre os med og desuden kan trække på 24/7 for support, siger Johnny Nielsen afsluttende.