
Et stort testbatteri med integreret HPC (High-Power Charger/hurtigoplader) er netop landet på Bornholm i denne uge i forbindelse med det EUDP-finansierede projekt ”TOPChargE” og det EU-finansierede projekt ”INSULAE”
Batteriet er udviklet af danske Nerve Smart Systems, som igennem projektetTOPChargE har fået støtte til udvikling af ladefunktionaliteter direkte fra et stort batteri.
– Der er rigtig god synergi imellem de to projekter, imens vi påviser elbilopladning med høj effekt i TOPChargE projektet, kan de mange andre testresultater man får med et stort energilager bruges i INSULAE projektet, siger Jesper Boie Rasmussen, opfinder af batteriteknologien ’Nerve Switch’ og administrerende direktør i Nerve Smart Systems .
– Det er meget positivt, at Bornholm igen får mulighed for at teste nye grønne løsninger. Ladeinfrastrukturen er altafgørende for grøn omstilling af bilismen. Jeg håber, at batteriet kan være med til at skabe opmærksomhed, så flere tager en prøvetur i en elbil. Og ser sig selv være med til at gøre øen grønnere næste gang bilen skal skiftes ud, tilføjer Caroline Meyer White, udvalgsformand for Særligt Udvalg om Klima og Bæredygtighed.
Batteriet, som er mobilt og skal fungere som en ladestander for elbiler, vil være opsat på Bornholm i alt 2 år. I løbet af de 2 år skal batteriet stå et halvt år ad gangen på henholdsvis Campus Bornholms parkeringsplads og ved Green Solution House ad to omgange. De to lokationer giver mulighed for at så mange elbilejere som muligt kan lade deres elbiler på batteriet. Der vil være to ladeudtag, så to elbiler kan lade samtidigt.
Formålet med det store EU-støttede projekt INSULAE er at implementere lokalt produceret, bæredygtige og billige energikilder i 3 europæiske øers energisystemer. Det er tanken, at batterisystemet, der installeres på Bornholm, skal være til inspiration for andre øer i EU, som ønsker at mindske deres CO2 udledning.
Som en del af den nye grønne innovative løsning, bliver batteriet tilsluttet til solceller i de perioder, hvor containeren står ved Campus Bornholm. Under normale omstændigheder bliver strøm fra solceller konverteret fra jævnstrøm til vekselstrøm og så tilbage igen til jævnstrøm, inden det bliver lagret i et batteri. Men i det nye batteri bliver strømmen ledt direkte i batteriet. Det sparer både energi og penge at undlade at konvertere strømmen, idet konverteringen medfører et energitab, og at selve konverteringsenheden koster penge. Lykkes forsøget med den nye teknologi, vil det derfor både være en billigere og grønnere måde at få strøm på.
Desuden er batteriet også et forsøg på at imødegå de udfordringer i elnettet, der på sigt kan opstå, når der kommer mange elbiler, som alle skal hurtigoplades på én gang. De ladestandere, der findes i dag, er nemlig tilknyttet elnettet, hvor der bruges strøm direkte fra net til bil. Samtidig er det svært at sikre, at den strøm, bilerne oplades med, er grøn.
– Med teknologien udviklet i TOPChargE projektet, og som afprøves i INSULAE, kan grøn energi lagres i store batterier, som dernæst kan lade elbiler op med minimalt effekttab. Samtidig reducerer man belastningen på elnettet, siger Mattia Marinelli, lektor fra DTU der er koordinator for InsulaE projektet, afslutningsvis
For mere information om projekterne se her:
TOPChargE projektet (TOPChargE konsortiet består bl.a. af DTU, PowerLab, Nerve Smart Systems, OK A.M.B.A og Fremsyn)
InsulaE projektet (INSULAE konsortiet består af 26 partnere. Partnere relateret til demonstrationen på Bornholm er DTU, Bornholms Energi og Forsyning, Fremsyn og Bornholms Regionskommune)