Ifølge WHO er over 81% af verdens børn ikke aktive nok. Inaktivitet hos børn kan lede til forringet livskvalitet og livsstilssygdomme som diabetes, hjertekarsygdomme og overvægt.
Samtidigt er der over de seneste mange år sket en betydelig stigning i, hvor mange timer børn bruger indenfor på deres computere, iPads, spilkonsoller og telefoner. Alle børn gamer – og mange gør det dagligt.
Derfor har den danske startupvirksomhed UDU udviklet deres egen spilkonsol, som skal højne børns livskvalitet ved at kombinere det digitale i gaming med at være udenfor og røre sig.
– Vi ønsker at bringe den digitale verden med udenfor, så børn i dag også kommer udenfor og lege, som vi har kendt det fra vores egen barndom. UDUs mission er at levere den manglende ingrediens, der forvandler det, børn elsker allermest, til en sundere, aktiv, udendørs og sjov oplevelse overalt, siger Asbjørn Høj Christensen, der er stifter og CEO hos UDU.
Konsollen hedder UDU Console og er en håndholdt enhed, der opretter forbindelse til en smartphone og tablet via Bluetooth, og transformerer den til et aktivt og mobilt videospil.
Dermed har UDU udviklet verdens første mobilspil-controller, der genkender bevægelser.
Det betyder, at brugeren styrer karakteren i spillet ved at flytte controlleren og udføre specifikke bevægelser, som karakteren gengiver – ligesom man for eksempel kender fra Nintendo Wii. Til forskel for Wii, er UDU’s håndholdte enhed udstyret med en mere realistisk og præcis haptisk feedback, der bringer spiloplevelsen endnu tættere på virkeligheden.
Samtidig bruges GPS-teknologien i smartphones i udviklingen af UDU-spillene, således at de bliver lokalitetsbaserede, som man eksempelvis kender fra Pokemon Go, hvor brugerne skal bevæge sig rundt i den virkelige verden for at løse udfordringer i spillet.
Alle spil vil være tilgængelige i UDU GAMES-appen (IOS- og Android-venlige) for et månedligt abonnementsgebyr.
Produktet og det første UDU-spil er snart klar til produktion. I første omgang lanceres UDU CONSOLE på crowdfundingplatformen Kickstarter. En metode danske brands som Soundboks og Mate.Bike tidligere har haft stor succes med.
UDU’s produkt lander på Kickstarter til sommer. Indtil da kan man skrive sig op til early access på udugames.com og få 40% rabat.