Growth-fonden, Nordic Alpha Partners, bliver nu største investor i tyske DyeMansion, som udvikler, producerer og sælger maskiner til efterbehandling af 3D-printede produkter. Løsningerne, der renser, fjerner ujævnheder samt udfører farvning på produkterne, anses for at være nøglen til industriel anvendelse af 3D-print i stor skala.
Når det forventes at halvdelen af den globale plastdelsproduktion i 2040 vil være 3D-printet, så er det en forudsætning at efterbehandlingen kan effektiviseres og integreres i produktionsprocessen. Dette vil betyde at meget produktion vil kunne ske lokalt og reducere behovet for lagre og lang transport fra lavtlønslande, hvilket både vil gøre produktionen af plastdele mere effektiv og bæredygtig. Pionérerne indenfor denne tranformation, herunder bilproducenten BMW, har allerede valgt den løsning som bedst møder disse krav – og det er netop DyeMansion.
DyeMansion blev etableret i 2015 og fra virksomhedens base i München og med sine 66 ansatte har den opbygget en førende position inden for sin kategori og har mere end 650 kunder globalt. Med en kapitalindsprøjtning på 90 mill. kroner, hvor 68 mill. kroner kommer fra Nordic Alpha Partners (NAP), kan DyeMansion nu bringe en fuldt digitaliseret produktionslinje på markedet, samt sikre global leveringsevne og kommerciel tilstedeværelse for virksomhedens mange partnere og store kunder.
På trods af DyeMansions unge alder anvender man hos store virksomheder som BMW, Ford, Luxottica, ThyssenKrupp allerede dens teknologi. Virksomheden samarbejder også med de største producenter af 3D-printere; HP, EOS og Stratasys mod at fremme udbredelsen af 3D-print generelt. De har alle indset, at for at gå fra prototyper til 3D-produktion i industriel skala, så er det nødvendigt at kunne udføre en overfladebehandling og farvning, der er ensartet og som kan gentages igen og igen. Det er hér DyeMansion med sine 850 forskellige certificerede farver og komplette produktportefølje er unik for branchen.