It-sikkerhed er kommet højt på dagsordenen i adskillige af landets virksomheder. Tiltagende cybertrusler og den nye cyberlov NIS 2, der trådte i kraft 1. juli, får flere af landets virksomheder til at arbejde aktivt med at styrke den digitale sikkerhed.
Det mærker D-mærket, Danmarks mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, som Industriens Fond står bag sammen med Dansk Erhverv, Dansk Industri, Forbrugerrådet Tænk og SMVdanmark.
I løbet af det seneste år er antallet af virksomheder, der er registreret i D-mærket, steget fra 1384 til 2054. Det svarer til en stigning på 48 procent – en klar indikation på, at flere organisationer ønsker at blive mere cybersikre.
– It-sikkerhed er i dag forretningskritisk og afgørende for at beskytte bærende funktioner i samfundet lige fra vandforsyning til transport af fødevarer. Den store interesse for D¬ mærket viser tydeligt, at flere ønsker at styrke deres digitale forsvar mod trusler, at efterleve lovgivning og at styrke konkurrenceevnen med øget tillid fra interessenter, siger Mikael Jensen, direktør i D-mærket.
Ny cyberlov giver blod på tanden
Når virksomheder registrerer sig i D-mærket, får de adgang til et gratis selvevalueringsværktøj. Med det kan de kortlægge eksisterende indsatser og initiativer for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Samtidig kan de se, hvor de skal sætte ind for at styrke it-sikkerheden og i sidste ende bestå tilsyn for at opnå D-mærket.
Senest er selvevalueringen udvidet med et såkaldt NIS 2-modul. Modulet skal hjælpe virksomheder i arbejdet med at leve op til den danske implementering af EU-direktivet NIS 2. Den nye lov for cybersikkerhed trådte i kraft 1. juli, og den har fået adskillige virksomheder til at optrappe arbejdet med cybersikkerhed.
Det ser man tydelige tegn på i D-mærket. I juni tilvalgte 34 procent af nye registrerede virksomheder også NIS 2-modulet, mens det gælder for hele 48 procent af dem, der har registreret sig i juli. At virksomheder nu vælger at reagere på den nye lovgivning, er godt nyt, også for virksomhederne selv.
It-sikkerhed vedrører i dag virksomheder af alle størrelser og brancher, og de mange, der strømmer til D-mærket, er alt fra fødevarevirksomheder til store industrivirksomheder og lokale håndværkere.
Det siger partnerskabet bag
– Den tydelige stigning i D-mærkets registreringer viser, at virksomheder i stigende grad prioriterer digital ansvarlighed. Det er positivt – både for den enkelte virksomheds konkurrenceevne og for Danmarks samlede digitale modstandskraft, Bo Wiberg, teamleader Dl Digital
– D-mærket udgør et holistisk risikostyringsværktøj, der strukturerer og simplificerer arbejdet med digital sikkerhed og lovgivning. Det ved vi, at der er efterspørgsel på i Danmark – og det er der i den grad også på europæisk plan, Joen Magieres, Chefkonsulent i Dansk Erhverv.
– 99% af danske virksomheder udgøres af SMV’er – men det er alligevel det segment, hvor tiltag for cybersikkerhed har sværest ved at nå ud. SMV’erne har færre ressourcer og mindre tid og derfor skal vi hjælpe dem ved at gøre det let og tilgængeligt, for det er umådelig vigtigt for både virksomhederne selv og hele vores samfund, at vi alle forbereder os på hybridtruslen fra de cyberkriminelle og andre aktører, som ikke vil os det godt. Derfor glæder det mig, at D-mærket oplever markant vækst, og vi skal hjælpe endnu flere SMV’er med på vognen, Jesper Beinov, direktør i SMVdanmark.