Forsikringsbranchen strammer kravene til sporingssystemer i køretøjer

Mange luksusbiler og entreprenørmaskiner har en GPS-sporingsenhed installeret som tyverisikring. Fra 1. juni 2016 vil forsikringsselskaber i Danmark kun forsikre dyre køretøjer, hvis de har installeret et sporingssystem godkendt af DELTA.


Af Nanna Bastved


Når en ny BMW, Mercedes eller Range Rover triller ud fra bilforhandleren, er den med stor sandsynlighed udstyret med en GPS-sporingsenhed, så køretøjet kan spores i tilfælde af tyveri. Sporingssystemer installeres typisk i dyre luksusbiler og entreprenørmaskiner, men anvendes også i lystbåde, lastbiler og containere.

Det er ikke kun køretøjets ejer, der ønsker et sporingssystem til at genfinde sit køretøj – de fleste forsikringsselskaber i Danmark kræver, at en GPS-sporingsenhed er installeret, før de vil forsikre køretøjet.

”Når forsikringsselskaber forsikrer et køretøj, overtager de også en risiko i tilfælde af, at køretøjet bliver stjålet. Risikoen bliver mindre, hvis der er et sporingssystem i køretøjet, idet det er lettere at genfinde et forsvundet køretøj,” fortæller Tine Aabye, ingeniør, Forsikring & Pension, der netop har indført nye godkendelsesregler på området.

Behov for kontrolfunktion
Pr 1. juni 2016 skal alle sporingssystemer til køretøjer have et godkendelsesstempel af DELTA, inden de kan optages på Forsikring & Pensions liste og derefter bruges i forsikringsøjemed. De danske forsikringsselskaber er blevet enige om at lave en fælles liste over godkendte sporingssystemer, som deres forsikringskunder kan vælge fra.

I mange år har virksomheder, der sælger sporingsenheder på det danske marked, blot selv skullet indrapportere deres produkt til Forsikring & Pension med en underskrevet tro & love-erklæring på, at deres produkt opfylder lovkravene. Men det er ikke nok i dag, hvor markedet oversvømmes med importerede GPS-produkter, der ikke alle lever op til myndighedernes krav.


Læs resten i DELTA Agenda