Volvo Cars vil introducere sin uovervågede, autonome kørefunktion Ride Pilot for kunder i staten Californien. Med sikkerheden som topprioritet vil Volvo Cars introducere Ride Pilot i den næste generation af fuldelektriske biler. Med introduktionen af Ride Pilot sigter virksomheden mod at frigøre tid for kunderne og gøre kørslen i en Volvo endnu mere bekvem.
Når Ride Pilot er verificeret som sikker på motorveje, skal funktionen efter planen være tilgængelig som et tillægsabonnement til virksomhedens kommende fuldelektriske SUV. Denne nye topmodel vil blive præsenteret senere i år.
Med sin næste generation af fuldelektriske modeller sætter Volvo Cars en ny standard for sikkerhed med over-the-air softwareopdateringer i kombination med et topmoderne sensor-setup. Selvkøre-softwaren er udviklet af virksomheden Zenseact sammen med Volvo Cars’ eget udviklingsteam samt udviklere fra Luminar, en af virksomhedens teknologipartnere. Sensor-setuppet består af mere end to dusin sensorer, herunder Luminars banebrydende Iris LiDAR-sensor, som arbejder hånd i hånd med den udviklede software.
– Vi er stolte af at kunne annoncere den planlagte amerikanske lancering af vores første uovervågede, autonome kørefunktion, som sætter en ny industristandard for autonomi uden at gå på kompromis med sikkerheden. Det at have Zenseacts helt nye AD-software og Luminars LiDAR-standard i vores nye fuldelektriske SUV er en gamechanger for Volvo Cars samt for bilsikkerhed og autonom kørsel i det hele taget, siger Mats Moberg, chef for Volvo Cars´ R&D-afdeling.
Mens denne software-sensor-kombination og den sikkerhed den muliggør vil være standard og tilgængelig fra dag ét i Volvo Cars’ kommende fuldelektriske SUV og løbende blive forbedret, vil Ride Pilot kun blive stillet til rådighed for kunderne, når funktionen har været igennem Volvo Cars’ strenge verificerings- og testprotokol. Dette indbefatter validering af teknologien som sikker til brug på motorveje under en række forskellige forhold.
Som en del af denne verificeringsproces tester Volvo Cars allerede nu selvkørende funktioner på veje i Sverige sammen med Zenseact og indsamler data i hele Europa og USA. Midt på året har virksomheden til hensigt at begynde prøvekørsler på veje i Californien, hvor klima, trafikforhold og lovgivningsmæssige rammer giver et gunstigt miljø for indførelsen af autonom kørsel.
– At levere en ny sikkerhedsstandard for branchen kræver et højt niveau af testning og verificering, der vil blive udvidet globalt. Zenseact AD-software spiller en nøglerolle i denne nye standard og på rejsen mod nul kollisioner, fortæller Ödgärd Anderson, CEO for Zenseact.
I det øjeblik Ride Pilot er verificeret som sikker og alle nødvendige godkendelser er indhentet, er det virksomhedens ambition først at indføre systemet i Californien, før det udrulles gradvist på andre markeder og regioner rundt om i verden.
Ved at bruge Ride Pilot vil føreren kunne få frigjort tid under kørslen til sekundære aktiviteter såsom læsning, skrivning, arbejde eller brug af sociale medier. Ved at reducere den mentale anspændthed, som kørslen kan medføre især i trafikpropper eller tæt trafik, kan systemet også hjælpe føreren med at komme udhvilet og veloplagt frem til sin destination,
Navnet ‘Ride Pilot’ indebærer, hvad føreren kan forvente: Når bilen er selvkørende, tager Volvo Cars ansvaret for kørslen og giver føreren komfort og ro sindet.
Luminar’s LiDAR-sensor supplerer fem radarer, otte kameraer og seksten ultralydssensorer i Volvo Cars’ kommende fuldelektriske SUV. Dette standard sensor-setup giver fremragende udsyn og perceptionspålidelighed. Sammen med kontinuerlige, over-the-air software-udrulninger vil systemet sikre fuld redundans og gøre det muligt for Volvo-biler at opnå sikker autonom kørsel med Ride Pilot.
– Luminars vision er at opnå den næste generation af sikkerhed og autonomi, og vi ser dette allerede blive en realitet med den første bil, der lanceres på Volvos nye platform. Med Luminar som standard har Volvos næste SUV potentialet til at være det sikreste køretøj på vejen, understreger Austin Russell, grundlægger og CEO.