Nexperia, eksperten inden for vitale halvledere, lancerer nu en AEC-Q101-kvalificeret portefølje af såkaldte Repetitive Avalanche Application Specific FETs til styring af motorapplikationer. Teknologien er testet til en milliard lavinecyklusser og egner sig til styring af induktive belastninger som solonoider og aktuatorer. Ud over en op til (4x) hurtigere turn-off tid giver de nye komponenter et enklere design med et reduceret antal komponenter på BOM’en.
MOSFET-baserede styringer af solonoider og aktuatorer i især automotive motorapplikationer bruger typisk et boost-design med friløbsdiode eller aktiv clamping. En løsning kunne dog også være et repetitivt lavinedesign, der spreder energien fra den induktive belastning gennem MOSFET’ens evne til gentagne gange at kunne håndtere strøm fra den induktive belastninge under switch-off. Med komponenternes evne til at fungere som alternativ til aktiv clamping eliminerer denne type af designs behovet for dioder og andre komponenter, hvilket minimerer såvel antal af komponenter som kredsløbskompleksiteten. MOSFET’erne giver desuden hurtigere switch-off tider, hvilket gavner pålideligheden af elektromekaniske komponenter som solonoider og relæer. Det har hidtil kun været muligt med gammeldags planarteknologier. Nexperias Automotive Repetitive Avalanche ASFET-familie er specifikt udviklet til den beskrevne slags opgaver med garanti for gentagen lavinefunktion op til en milliard (testede) cyklusser. Sammenlignet med boost-topologier kræver ASFET-løsningen op til 15 færre komponenter, men alligevel med en 30 procents forbedring af komponenternens footprint.
De nye MOSFETs er fuldt automotivt kvalificerede til AEC-Q101 ved 175°C og findes i både 40V- og 60V-versioner med typiske RDS(ON)-værdier mellem 12,5mΩ og 55mΩ. Alle komponenter leveres i den pladsbesparende LFPAK56D (Dual Power-SO8) kobber-clip kapslingsteknologi. De yderst robuste huse har mågevinger for større pålidelighed på printniveau samt en bedre design-for-manufacturability inklusive mulighed for automatisk optisk inspektion (AOI).
– Ingeniører vil typisk forsøge at implementere repetitive lavineteknologier med brug af komponenter, der bruger de ældre, planare halvlederteknologier. Ved at tilbyde automotivt kvalificerede komponenter med garanteret repetitive lavineegenskaber med afsæt i siliciumstrukturer til en højere ydelse bliver et større antal motorstyringsdesigns, der har fordel af den repetitive lavinefunktion, til en mulighed, forklarer Nexperias produktchef, Richard Ogden.
For mere information, inklusive Quick Learning videoer, besøg venligst: http://www.nexperia.com/products/mosfets/application-specific-mosfets/automotive-asfets-for-repetitive-avalanche