Det betyder meget, hvordan bilerne fordeles på en hurtigfærge. Holder bilerne optimalt i opmarchbanerne, bliver der bedre plads til på vogndækket, færgen sejler bedre og bruger mindre brændstof. Herudover kommer der færre forsinkelser fordi færgen lastes hurtigere. Så når en medarbejder i kombardo-vest vinker bilerne på plads, så ligger der en grundig data-proces forud. Prognosen for, hvornår de mange biler og passagerer dukker op til en bestemt afgang, og hvordan de skal fordeles, foretages af kunstig intelligens – et analyseværktøj, som netop er blevet tildelt prisen for “Data Tech Deployment of the Year” ved den internationale Data Breakthrough Awards.
Vinderne i andre kategorier er data-giganter som Google Cloud, Fivetran, IBM, Informatica, Neo4j, Microsoft og Kong. Tidligere har samme system vundet priser ved Danish Digital Award.
Det er det københavnsbaserede dataanalyse- og AI-virksomhed, Halfspace, som sammen med Molslinjen har udviklet de algoritmer, som sørger for prognoser og fordeling af biler på hurtigfærgerne på både Kattegat og i Østersøen på ruten til Bornholm.
– Vi gør os stor umage med at sejle og ankomme til tiden. Det er en helt central ting i vores forretning. Ved at være meget sikre på, hvornår de forskelle typer køretøjer kommer til en afgang, kan vi sikre hurtig og effektiv ekspedition i havnene. Samtidig får gæsterne mere plads på vogndækket og vi sparer brændstof ved at laste skibene optimalt, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.
– Ét er at udvikle algoritmer, noget andet er at få dem i produktion således, at de kan understøtte beslutningsprocesser, og dermed skabe værdi for en virksomhed som Molslinjen. Det er det vi sammen er blevet belønnet for med denne award, som vi er utroligt stolte over at vinde sammen med Molslinjen, siger Halfspaces’ grundlægger og administrerende direktør, Claus Bek Nielsen.
Vi passagerer må så håbe på, at den kunstige intelligens overhaler den menneskelige – ikke mindst på Bornholmsruten, hvor Molslinjens hurtigfærger af mange lokale er set som et stort trafikalt og logistisk tilbageskridt i forhold til de tidligere færger, som nu er solgt til udlandet.