I begyndelsen af 2020 stikker netIP spaden i jorden til en 2.000 kvadratmeter stor tilbygning ved afdelingen i Thisted med nye kontorer, større kantine og et auditorium med plads til 275 personer.
Udvidelsen vil skabe tiltrængt plads til de mange nye medarbejdere, der er kommet til virksomheden. netIP har siden 2017 mere end fordoblet sin medarbejderstab fra 70 til 150. Det er en bedrift, der er værd at bemærke i en branche, hvor rekruttering ellers hører til blandt de helt store udfordringer.
Således viser tal fra IT-Branchen, at næsten halvdelen af virksomhederne måtte opgive at besætte stillinger sidste år som følge af mangel på kvalificeret arbejdskraft.[1] Men ikke hos netIP, hvor medarbejdertilgangen på 30 % i 2018 var dobbelt så høj som for branchen i gennemsnit.
Ifølge administrerende direktør Carsten Hedemann er det et kompromisløst fokus på at sætte medarbejdernes personlige udvikling i første række, der er forklaringen på netIP’s evne til at tiltrække nye medarbejdere.
Overskudsdeling, medarbejderaktier og en fond der støtter medarbejdere og deres familier i svære situationer, er nogle af de initiativer, der understøtter filosofien i virksomheden, hvor nøgleordene er åbenhed, tillid og tryghed.
– Konkurrencen er hård i it-branchen, hvor alle virksomheder i bund og grund kan tilbyde den samme teknologi. Derfor er det i allerhøjeste grad medarbejderne; deres kompetencer og relationer til kunderne og til hinanden, der gør forskellen. For at lykkes som virksomhed må vi skabe rammerne for, at mennesker kan udvikle sig. Det gør vi ikke ved konstant at fokusere på marginer og bundlinje. Måltal og KPI’er gør medarbejderne utrygge og udbrændte, og så kan de ikke have fokus på udvikling, siger Carsten Hedemann.
Derfor handler udvidelsen i Thisted heller ikke blot om at få mere kontorplads. Hos netIP er det fysiske møde en vigtig del af kulturen, og med et nyt auditorium får virksomheden de rammer, der skal til for at samle den voksende medarbejderstab og styrke de indbyrdes relationer. Samtidig giver det mulighed for at afholde større kundearrangementer.