I mandagen nyhedsbrev skrev vi ved en fejl, at det var branchenorganisationen VELTEK, der står bag Automatikmessen i Brøndbyhallen. Det er selvfølgelig MCH, Messecenter Herning, der organiserer messen i Brøndbyhallen 8. – 10. september – som flere gange før naturligvis. Vi repeterer lige teksten for god ordens skyld:
Den øgede hastighed for genåbningen af Danmark – og med udsigten til åbning af grænserne i fase 3 af lempelsen af de indledningsvis måske lidt overstrenge covid-19 restriktioner – øges også udsigten til, at flere af sensommerens og efterårets messer og konferencer kan gennemføres i én eller anden form.
I dag, 18. maj, genåbnede restauranter og barer i Danmark, hvilket følger hurtigt efter de fornyede adgang til storcentre og lignende handelscentre. Hvis den positive udvikling fortsætter, er der grund til at tro, at faserne 3 og 4 af den vitale genåbning af samfundet gør en lang række industrielle mødeaktiviteter mulige. Messer kan juridisk sammenlignes med storcentre, og møderne på standene kan med lidt fornuftig styring sidestilles med handel i butikker i netop storcentrene. Typisk er deltagerantallet i forhold til arealet på messerne nogenlunde fordelt, så der rigeligt er det antal kvadratmeter pr. deltager, som de nuværende direktiver kræver.
Konferencer er i den forbindelse nok mere kritiske. For én af sensommerens mest interessante begivenheder, FPGA World, betyder det, at arrangementet er udskudt et års tid til september 2021, og i udlandet er eksempelvis IFA i Berlin delvist udskudt – med et “virtuelt arrangement” som et alternativt.
Den helt gode nyhed er, at MCH (Messecenter Herning og altså ikke VELTEK) øjensynligt gennemfører Automatik i Brøndbyhallen 8. – 10. september. Med de forventede 3.000 besøgende over de tre dage, Automatikmessen varer, vil de 180 udstillere kunne møde kunderne på betryggende vis på et tilpas stort areal. Med god håndhygiejne og et fornuftigt mål af påpasselighed kan Automatik også realiseres uden en nævneværdig smitterisiko. Det er nok mest i os selv, at grænserne skal overvindes, men kvaliteten i at møde kunder og leverandører ansigt til ansigt – på betryggende afstand – kan ikke undervurderes. De konventionelle og fysiske møde- og marketingmetoder er fortsat langt overlegne sammenlignet med de virtuelle.
Vi holder løbende øje med udviklingen både i Aktuel Elektronik og med lidt kortere horisont på elektronikfokus.dk.
RSH