Schweiziske LEM lancerer CDSR, en ny lækstrøm sensor baseret på deres Open loop Fluxgate teknologi. CDSR er innovativ, ekstremt kompakt og sikker så producenter kan optimere det elektroniske design af deres lader produkter.
Med blot 7,3 millioner elbil ladestationer jorden over, hvoraf de 6,5 millioner i 2019 var privat ejede, er manglen på omfattende lade infrastruktur en grundlæggende udfordring for væksten af det globale marked for elektriske biler. For at understøtte den massive udrulning af elektriske biler, der er drevet af ambitiøse politikker for at udfase salget af biler med forbrændingsmotorer (ICE), skal lade infrastrukturen være tretten gange større end den er i dag.
Det forventede behov gør, at producenterne af ladestationer må udvikle løsninger der ikke blot er konkurrencedygtige og fornuftigt prissat, men kan industrialiseres ved høj volumen. Foruden at skulle være lette at installere for slutbrugeren, skal de efterleve mange standarder, både for sikkerhed og produkt robusthed.
Siden 2016 har IEC standarder, mere specifikt IEC 62955 / IEC 62752, krævet detektion af en direkte lækstrøm ved 6 mA DC for at undgå at Type A fejlstrømafbrydere bliver virkningsløse. Denne effekt, der kaldes “the blinding effect”, manifesterer sig når en elbil udvikler en isolationsfejl.
EV arkitekturen integrerer en batteripakke drevet af jævnstrøm, der kan generere en lækstrøm der deaktiverer fejlstrømafbryderen. For at beskytte fejlstrømafbryderen og undgå at installere en Type B fejlstrømafbryder i bilejerens private eltavle, inkluderer elbil ladere en enhed der detekterer DC lækstrømmen. Denne detektion er CDSR’s rolle.
CDSR er designet til at efterleve markedskravene om private og kommercielle ladestationer, så der tilbydes en version til enkelt fase arkitektur og en anden til trefase topologi. Med en maksimal strøm per fase på 32A rms, kan CDSR integreres i vekselstrøms ladere fra 3,7 kW til 22kW.
I overensstemmelse med trenden mod digital elektronik leverer CDSR ikke blot analogt kommunikations output, men også SPI (Serial Peripheral Interface), så hardware let kan interfaces. CDSR opererer fra en forsyning på +3,3VDC og har et typisk strømforbrug på blot 50 mA når den måler 150 mA som en maksimal primær lækstrøm.
CDSR’s ratiometriske opførsel sikrer at den kan modstå strømforsynings afvigelser og bevare en stabil output måling.
CDSR er ekstremt robust og kan operere i alle ladere til elektriske biler. Den tåler driftstemperatur mellem -40°C og 85°C, kan modstå accelerationskræfter på op til 10G mens den bevarer nominel ydelse, og dens store krybe- og frigørelsesafstande (13,2 mm) sikrer et meget højt isolationsniveau mellem primær-og målekredsløb.
Idet den er designet med fokus på høj sikkerhed, leverer CDSR et default detektions output signal med en reaktionstid på under 200µs. Kombineret med en uafhængig testvikling kan producenter af ladere teste sensorens ydelse i realtid for at garantere maksimal sikkerhed.
LEM Schweiz
http://www.lem.com