Hvis en virksomhed overvejer at gå ind på Smart Home-markedet, men mangler en god forståelse for det nye marked og kundernes forventninger, så er nedenstående gratis endagskursus et godt sted at starte.
I dag er et hus ikke bare et fysisk produkt. En bygning er i lige så høj grad en interaktiv, digital informationstjeneste, data leverandør og kommunikationskanal. Varmepumper, vinduer, el-vand- og varme systemer, sikkerhedsalarmer, køleskabe etc. udstyres med intelligente sensorer og forvandler et traditionelt hjem til et Smart Home, hvor leverandørens direkte kontakt med slutbrugeren er central.
Virksomheder, der plejede at være B2B underleverandører til byggeindustrien begynder nu at kommunikere direkte med husets beboere og modtage store mængder data om beboernes brugsvaner og behov. Samtidig begynder de enkelte komponenter at kommunikere med hinanden og opsamler en stor mængde data. Data som kan omsættes til nye digitale services. De traditionelle producenter og leverandører presses af nye – og måske mere digitalt parate – aktører i markedet.
Smart Homes er derfor ikke kun et spørgsmål om nye tjenester og tilbud, men også om nye digitale salgs- og kunderelationer, nye samarbejdsrelationer, prisstrategier, og nye eksportmarkeder. Digitalisering omdefinerer forretningssystemer og modeller samt værdikæder i byggebranchen og andre brancher, der leverer til hjem.
Kurset henvender sig til ledere i virksomheder, der producerer, sælger eller installerer digitale og internetopkoblede produkter til private hjem.
Kurset udbydes af forskningsprojektet Smart Homes, ved Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus School of Business and Social Sciences.
På introduktionskurset sætter en række forskere den overordnede ramme for Smart Home markedet og præsenterer den nyeste forskning indenfor området.
Som virksomhed har man mulighed for at arbejde videre med en digital strategi via Smart Home Living Labs Udviklingsforløbet, der faciliteres af erfarne konsulenter fra Alexandra Instituttet.
Forandringen i smart home markedet drives af store virksomheder som Google, Amazon, Samsung, Haier og snart også IKEA og ikke mindst den seneste udvikling indenfor IOT og Artificial Intelligence.
Institut for Virksomhedsledelse gennemfører i øjeblikket i samarbejde med Industriens Fond, Alexandra Instituttet, Massachusetts Institute of Technology (MIT) og Rostock University projektet Smart Home. Projektets formål er at hjælpe danske virksomheder til at kunne gennemføre transformationen fra traditionel producent til leverandør til det smarte hjem.
Program: https://mgmt.au.dk/smarthome/smart-home-kursus/
Tilmelding: https://events.au.dk/smarthomeintro/tilmelding