Hvorfor skal man besøge IFA? Jo, messen har med sine 95 år på bagen bevist sin levedygtighed, og interessen for forbrugerelektronikken er fortsat enorm, også selv om tendenserne hele tiden skifter – også frem og tilbage, som tilfældet er for vinylpladerne. Men tendenserne er vanskelige at definere.
Tag nu for eksempel Sennheiser. Den hannoveranske virksomhed med sin ganske store R&D-division i Danmark er nok én af verdens mest betydningsfulde producenter af hovedtelefoner. Det har været et kerneområde for virksomheden siden starten, og Sennheiser har holdt sig ganske loyalt til området i flere årtier. Derfor er det såkaldte Ambeo-produkt også en af de overraskelser, som man kan se under den kommende IFA-messe. Det er en soundbar, men ikke helt som vi kender dem. Sennheiser kalder Ambeo-løsningen for ”5.1.4”, og det indikerer, at produktet erstatter de konventionelle fem satellithøjttalere og subwooferen. Sennheisers Ambeo er dog kun ét produkt blandt flere nye, som under IFA2019 peger i nye retninger for forbrugerelektronikken.
– Markedet udgør i 2019 forventet over en billion euro i omsætning, så industriens interesse for det marked er selvfølgelig logisk. Men påvirkningen af forbrugerne er faktisk vanskelig. Vi vurderer, at forbrugerne for 65 procents vedkommende er fuldstændigt i kontrol over de produkter, de vil have, og de netbaserede salgskanaler giver forbrugerne adgang til at købe produkterne 24 timer i døgnet. Valget af produkt og teknologi handler i høj grad om forbrugernes præmisser, fortæller Fridemann Stockle, vicedirektør for tyske GfK, Growth for Knowledge.
Hvad der dog er mere interessant er, at forbrugerne anvender elektronikken som statussymboler. Det er der på sin vis intet nyt i, da TV- og hifi-produkter altid har skullet imponere naboer og venner. Mere nyt er det, at forbrugerelektronikken får en ”bling-effekt” i det offentlige rum, men det hænger selvfølgelig sammen med, at stadigt flere forbrugerprodukter er blevet mobile. Trenden havde sin spæde start med småserieproducenter af mobiltelefoner, som med rigelig brug af guld og diamanter appellerede til især et olierigt arabisk publikum, men dagens iPhones, som jo har en mark-up på noget nær en faktor 10 i forhold til produktionsprisen følger forbrugernes behov for at vise, at de har styr på økonomi og main-stream teknologien.
Der er altså rigtig mange gode grunde til at besøge Berlin i de kommende dage. Vi satser på at have Aktuel Elektronik på pletten med en rapport fra IFA 2019 i nr. 11/2019, som udkommer 7/10.