Huawei er i gang med et stort skridt i sin udvikling af intelligente veje. Det er ikke bilerne men vejene, de kører på, der er interessante for Huawei, siger virksomheden.
– Førerløs kørsel er en uimodståelig trend, men det er ikke noget, som et enkelt køretøj kan løse. Den eneste mulighed er at få mere information fra vejene, siger, Jiang Wangcheng, en direktør hos Huaweis kinesiske afdeling i et interview med Bloomberg onsdag.
Under projektnavnet ”X-Bus” tester Huawei i øjeblikket kommunikationen mellem en førerløs bus og deres intelligente vej. Vejen er forbundet til et kontrolnetværk, der sender og modtager information om det, der sker på teststrækningen fra den førerløse bus – alsammen for at optimere de trafikale forhold.
Eksempelvis kan bussen indsende en anmodning om, at kontrolnetværket sørger for, at der er grønt lys for bussen i de lyskryds, som den skal passere. På den måde kan bussen holde sin tidsplan.
Tidligere har Huaweis grundlægger Ren Zhengfei udtalt, at Huawei ikke vil satse på at udvikle biler. I stedet satser virksomheden på at være leveringsdygtig på de kommunikations- og softwaresystemer, der skaber forudsætningen for den digitale transportrevolution.
Og her kommer sikkerheden i første række. Det er nemlig Huaweis mål, at teknologien skal kunne levere mere præcis information til køretøjer, chauffører og bløde trafikanter for at undgå uheld og forsinkelser i trafikken.
– Det er i virkeligheden vejenes opgave, at servicere de køretøjer, der kører på dem. Derfor skal de også give mere information for at skabe bedre support, siger Jiang Wangcheng.