Udnyttelse af kendte mennesker. Snydeannoncer for alternative behandlere, billethajer og kryptovaluta. Phishing og malware. Falske annoncer – eller “bad ads” – er en af tidens udbredte svindelformer på nettet. Hvor det selvfølgelig giver den fordel, at mange brugere returnerer til blandt andet trykte, redigerede og ansvarlige medier, så er det fortsat en kilde til frustration, at der er så mange tvivlsomme web-baserede annoncer og reklamer “derude”. Og man skal som bruger hele tiden tænke sig om, før man klikker videre eller giver personlige/økonomiske oplysninger fra sig.
I 2018 fjernede Google i alt 2,3 milliarder falske annoncer, svarende til 6 millioner hver eneste dag. Og når det gælder hele konti, blev indsatsen opjusteret markant, sådan at der sidste år blev lukket omkring en million annoncørkonti, dobbelt så mange som året før. Det viser en opgørelse, som Google i dag offentliggør.
– Falske annoncer er ødelæggende, fordi det forhindrer brugerne i at træffe velinformerede beslutninger og typisk har til formål at lokke penge op ad lommen på dem. Derfor er det en problemstilling, som Google ser ekstremt alvorligt på. Vi bruger mange ressourcer på at fjerne millioner af annoncer hver eneste dag. Den gode nyhed er, at langt hovedparten af disse overtrædelser bliver fanget, inden nogen brugere når at se dem. Men vi skal selvfølgelig hele tiden blive endnu bedre og hurtigere”, siger kommunikationschef for Google i Danmark, Jesper Vangkilde.
Især lukningen af dobbelt så mange annoncørkonti som året før er et skridt fremad, fordi en enkelt konto kan står bag tusinder af falske annoncer. På den måde er det et effektivt redskab, og det er blandt andet muligt gennem brug af avanceret maskinlæring.
I løbet af det seneste år har der derudover udviklet sig en tendens til, at kriminelle forsøger at rykke svindlen fra online til offline – eksempelvis ved at lokke brugeren ind på et site, som automatisk downloader malware til computeren, som dermed bliver inficeret. Ved andre metoder sker den skadelige spredning af malware først, når brugeren gennemfører en transaktion, hvilket gør den meget svær at opfange for computere.
– Når både teknologien og forbrugsmønstrene ændrer sig, kan man være sikker på, at onlinesvindlerne også gør det. Vi kan se, at de konstant afsøger nye veje for at komme igennem nåleøjet og snyde systemet, så det er næppe en kamp, som slutter foreløbig”, siger Jesper Vangkilde
Netop fordi annoncerne risikerer at optræde på medier, er det også en kamp imod misinformation og for troværdig information. Derfor samarbejder Google – også i Danmark – med en lang række medier, som også selv har visse muligheder for at kontrollere en del af annoncestrømmen. Seneste initiativ er en række trænings-sessioner, der skal gøre redskaberne lokalt på medierne endnu bedre.
31 gange det seneste år opdaterede Google annoncepolitikken for at tage højde for nye udviklinger på markedet.