675 elever fra 5. og 6. klasser på 15 skoler konkurrerer om de mest kreative løsninger på alt fra tøjspild, apps og vindbiler til klimavenlige huse og broer. Konkurrencen går i luften i dag i Hedensted – om end kun henvendt til et virtuelt publikum.
Naturfagsmaraton er kendt for at fylde haller i hele landet med tusindvis af skoleelever fra januar til maj, når der kæmpes om at vinde trofæet. Covid-19 betyder, at man må vente på at mødes fysisk, men omdrejningspunktet er stadig være fællesskab, sammenhold og begejstringen ved at arbejde som opfinder, udvikler og ingeniør. Årets værter vil nemlig sende direkte fra studiet i Naturvidenskabernes Hus og ud til skolerne, hvor de guider elever og lærere gennem dagen på tryg, festlig og forsvarlig vis.
– Takket være en allerede velafprøvet version af Naturfagsmaraton online og en god portion omstillingsparathed lykkes det at afvikle samtlige konkurrencedage i hele landet. Jeg er stolt af, at det kan lade sig gøre på en ansvarlig måde, hvor vi passer på hinanden, og stadig giver børnene en god oplevelse med naturvidenskab og teknologi, siger Helle Kann, udviklingschef og projektleder for Naturfagsmaraton.
Samtlige 64 konkurrencedage for de 848 klasser med 21.200 elever bliver altså gennemført. De første konkurrencedage i januar og starten af februar bliver blot afviklet virtuelt, hvorefter håbet er at overgå til konkurrencer i haller rundt om i landet, så snart det er muligt.
Sidste år var elever landet over hjemsendt på grund af covid-19, så Naturvidenskabernes Hus er velkendt med de udfordringer, det førte med sig. Det var nødvendigt med kort varsel at se nye muligheder i begrænsningerne og omstille sig til en helt anden måde at gennemføre naturfagskonkurrencen på. Det nødvendige udstyr blev indkøbt, og den øverste etage i Naturvidenskabernes Hus blev på kort tid forvandlet til et professionelt studie med liveudsendelse direkte til eleverne derhjemme.
Denne gang må eleverne gerne være på skolerne, og værterne Sara Kande, Sofie Waltersdorf Smed og Mikkel Skau Tolstrup står klar til sammen at styre slagets gang.
– Vi vil skabe feststemning og fokus på fællesskabet mellem klasserne, som er supervigtigt. Eleverne skal have en god dag, hvor de oplever at være en del af Naturfagsmaraton-universet, og også stadig får mulighed for både at se og vise hinanden de kreative løsninger på de opgaver, de har arbejdet med, siger Mikkel Skau Tolstrup.
Det vil nemlig være muligt for eleverne at sende og dele billeder og videoer, som vil blive vist direkte i udsendelsen. På den måde kan eleverne stadig både se, interagere med og blive inspireret af hinandens løsninger. Og der vil selvfølgelig også blive kåret en vinder, der får tilsendt det eftertragtede trofæ.
Alle opgaver tager udgangspunkt i den fiktive by, Grønby, der i år blandt andet har brug for en ny bro, der skal gå hen over en trafikeret vej, så cyklister og fodgængere kan komme sikkert over på den anden side. Eleverne skal prøve at arbejde som rigtige ingeniører, når de selv skal bygge en bro, men i stedet for at arbejde med beton eller træ, skal de undersøge, hvordan de kan gøre broen stærk, selvom den er bygget af pap. Opgaven er udviklet i samarbejde med Cowi.
Se mere på http://www.nvhus.dk