For danske SME-virksomheder (små og mellemstore virksomheder) kan det måske ligne en vanskelig logistisk opgave at udstille på de store tyske messer. Det kan muligvis fraholde danske virksomheder i at få fodfæste på dansk industris allerstørste eksportmarked, nemlig Tyskland.
Deutsche Messe – messeledelsen på Hannover Messe, som i år afholdes i dagene 20. – 24. april – gør en meget aktiv indsats for at lette arbejdet for forretningsforbindelserne fra nabolandene. SME-virksomheder kan selvfølgelig nyde godt af den danske fællesstand, som over 30 danske virksomheder i 2019 benyttede sig af. Men omvendt er der også danske virksomheder, som gerne vil udstille under eget banner på Tysklands største messer for industri og logistik. Og til disse virksomheder eksisterer der en fiks-og-færdig model, der gør udstilling meget let at overskue og realisere. En fiks-og-færdig fair-package model har i de foregående år banet vejen for omkring 50 danske udstillere (2019-tal), der dermed har opnået en nem og prisoptimal adgang til det internationale marked – og selvfølgelig Tyskland – gennem Hannover Messe.
Tyskland er dansk industris absolut største eksportmarked, men flere danske virksomheder ser aktiviteter i udlandet som ”vanskelige”. I Hannover Messes tilfælde finder de globalt ekstremt populære udstillinger stort set sted i Danmarks baghave – så det behøver slet ikke at være vanskeligt overhovedet.
Tyskerne jo praktisk orienterede folk, der selvfølgelig kender alle indvendingerne i forhold til de internationale udstillinger. Men messer virker. Mange danske og internationale virksomheder, som tidligere har udstillet på Deutsche Messes tekniske udstillinger har effektivt fået åbnet døren til primært den tyske industri og 80 millioner forbrugere syd for grænsen. Det gælder altså om at komme ud over rampen, hvis man vil opnå et gennembrud på de store og attraktive, globale markeder.
For at lette opgaven med at udstille på industrimessen i Hannover har Deutsche Messe skabt et koncept under betegnelsen ”Fair Packages”, hvor man som udstiller kan overlade logistik, standopbygning og -nedtagelse, transport, ophold, presse-support samt en række andre ydelser til Deutsche Messe. Det er et enestående, modulært koncept, hvor man kan vælge enten hele pakken eller de dele, der passer bedst til ens egen virksomhed. Hen ad vejen kan man dog tilkøbe delelementer – faktisk helt ned til de snacks og drikkevarer, man ønsker at servere på standen.
Selve standen er en del af pakken, og man kan naturligvis vælge en standstørrelse, der er optimal til de produkter eller services, man ønsker at vise frem til de mange besøgende. Jo flere tilkøb, man vælger, desto flottere kan standen blive, men i mange tilfælde kan selv en helt enkel stand-opbygning give en overraskende god effekt. Hannover Messe har i øvrigt arbejdet på at give danske udstillere en optimal eksponering til ganske små beløb.
Den tyske logistik fornægter sig heller ikke, og man kan overlade opbevaring, emballage, transport og forsendelser til Deutsche Messes eksperter. Tilsvarende kan man også via pakkeløsningen tilkøbe sig PR rettet mod de tyske og internationale besøgende. Via Deutsche Messes danske repræsentant kan man få en brochure og oplysninger, der fortæller alt om omfanget af de udstillingsløsninger, -pakker og -moduler, man kan få. Brochuren fortæller samtidigt klart og tydeligt, hvad de enkelte moduler og ydelser koster.
Strauss & Partnere
info@hf-denmark.com
Tlf.: 70 20 21 81