Den 1. januar 2021 ændrede færdselsloven sig, og det blev muligt at lave forsøg med “selvkørende enheder” i det offentlige rum. Et Odense Robotics-projekt har kigget nærmere på, hvordan det kan have indflydelse på de mobile robotters fremtid.
Små selvkørende robotter, der samler cigaretskodder op fra jorden eller leverer mad lige til døren. Det kan inden for få år blive en realitet.
Et nyt lovforslag har nemlig fundet sin vej til færdselsloven. Lovforslaget gør det muligt at teste små, autonome køretøjer på danske gader og stræder, hvilket vil gøre ”last mile delivery” – altså levering lige til døren – muligt i den nærmeste fremtid, og det vil åbne for flere brugsscenarier for robotterne.
Teknologisk Institut, Aalborg Universitet, CONPLEKS, Capra Robotics og Desupervised har i den forbindelse undersøgt, hvordan fremtiden for udendørs, selvkørende robotter ser ud. Det er sket i regi af et Odense Robotics-projekt ved navn Inter-Urbane Køretøjer.
– Formålet med projektet har været at udforske den her nye generation af mobile robotter, som kommer til at virke ude i offentligheden, og at udforske det nye lovforslag, fortæller Kasper Camillus Jeppesen, der er specialist ved Teknologisk Institut, og tilføjer:
– Lovforslaget gør det muligt for de her robotter at komme ud i virkeligheden. Det vil sige ud, hvor der er anden trafik, og hvor færdselsloven gælder.
Indtil nu har det ikke været muligt at implementere eller lave større forsøg med inter-urbane køretøjer, som er en blanding mellem traditionelle mobile robotter og selvkørende biler. Køretøjerne er underlagt færdselsloven, da de opererer i det offentlige rum, og denne har ikke åbnet for brugen af køretøjerne – før nu.
– Den nye forsøgsordning giver en helt masse nye muligheder for at arbejde med projekter inden for byen med logistik og transport, men den giver også nogle helt nye muligheder inden for naturpleje, græsklipning og sportsanvendelser inden for bymæssig bebyggelse, fortæller Dennis Snitgaard, der arbejder med salgs- og virksomhedsudvikling i Struer-virksomheden CONPLEKS, som blandt andet udvikler komplette softwareløsninger til avancerede robotter.
Mads Bendt, der er Chief Technology Officer hos Capra Robotics, er ikke i tvivl om, at robotterne i fremtiden kommer til at lave arbejde, hvor vi mennesker er deres ”sjakbajsere”.
– De her robotter kommer til at hjælpe mange, som lige nu laver nogle opgaver, der er mere hensigtsmæssige for robotter. For eksempel sådan noget som at samle skodder op, fjerne tyggegummi eller fjerne ukrudt fra fliser, siger Mads Bendt.
– Det kunne også være, at der var ting, som skulle flyttes fra A til B. Det giver ikke helt mening i min verden, at en burger skal flyttes fra Mårslev til Hasselager i en bil, tilføjer han.
Og det bakker Kasper Camillus Jeppesen fra Teknologisk Institut ham op i:
– Det største domæne, når det kommer til den her nye type mobile robotter, er nok logistik – altså ”last mile” delivery, som er at få varer helt ud til den specifikke kunde. Om det er fastfood, pakker eller noget tredje, så handler det om at få bragt ting fra A til B, hvor det i stedet for store lastbiler er små mobile robotter, der kører på fortovene eller på cykelstierne.
Men selvom der nu er åbnet en dør for, at de mobile robotter kan komme ud i det fri, så er der alligevel lidt vej, inden de for alvor er klar til det ansvar, det kræver at transportere sig autonomt rundt blandt mennesker. Ifølge Kasper Camillus Jeppesen er der arbejde nok, inden robotterne kører frit rundt og leverer varer til danskerne.
Projektet er udført i regi af Robocluster, som nu er blevet en del af Odense Robotics. Projektet er støttet af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Region Syddanmark.