Danske virksomheder har både klimaaftryk og totalomkostninger med i de primære overvejelser, når de skal elektrificere bilparken. Ingen af faktorerne vejer dog lige så tungt som den positive effekt på image, der følger med, viser en undersøgelse foretaget i 2022 af analyseenheden Arval Mobility Observatory.
Rapporten, der bygger på interview med 301 danske flådeansvarlige, finder, at hele 81 procent af de adspurgte virksomheder allerede kører eller overvejer at køre i hybrid- og elbiler. Blandt disse virksomheder er forbedring af virksomhedens omdømme den mest udbredte årsag til at investere i elektrificerede biler. Over halvdelen af dem (58 procent) svarer således, at de elektrificerer personbilerne i flåden for at styrke virksomhedens image. Til sammenligning svarer 43 procent, at de gør det af hensyn til klimaet, der dermed er den næstmest udbredte grund.
I bunden af listen over primære årsager til at anskaffe elektrificerede personbiler ligger skattefordele på 19 procent og reduktion af brændstofudgifter på 22 procent.
– Det kan overraske, at omdømme er erhvervslivets største motivationsfaktor for at køre grønnere. Ikke kun fordi den seneste tids inflation, energikrise og krig i Ukraine har gjort virksomheder ekstra opmærksomme på bundlinjen, men også fordi det kan virke lidt provokerende, at omdømme tilsyneladende trumfer klima, siger Jesper Larsen, der er kommerciel direktør i den danske afdeling af billeasingvirksomheden Arval.
Jesper Larsen mener, at elektrificering hos virksomhederne kan smitte af på privatbilismen.
– Vi har før oplevet, at erhvervslivet har indflydelse på privatmarkedet, hvilket ikke er utænkeligt i den her sammenhæng. Vi ser allerede, at virksomhederne anvender elektrificering som et konkurrenceparameter i tiltrækningen af nye medarbejdere. Og det kan være med til at åbne medarbejdernes øjne for de fordele, som især elbiler har, så de også anskaffer dem privat.
Det understøttes af undersøgelsen, hvor 35 procent af de flådeansvarlige angiver, at de blandt andet vælger elektrificerede biler for at imødekomme medarbejderes ønsker.
Danske virksomheders primære grunde til at investere i elektrificerede personbiler:
- Forbedring af virksomhedens omdømme: 58 procent
- Elektrificerede bilers lavere klimaaftryk: 43 procent
- Totalomkostninger lavere eller lig med tilsvarende benzin- og dieselmodeller: 36 procent
- For at opfylde medarbejderes ønsker: 35 procent
- For at være i overensstemmelse med CSR-politik: 34 procent
- For at imødekomme kommende politiske restriktioner: 24 procent
- For at kunne køre i lavemissionszoner: 24 procent
- Lavere brændstofomkostninger: 22 procent
- Skattefordele: 19 procent
Om undersøgelsen
I alt 7.576 repræsentanter – heraf 301 danske – fra små, mellemstore og store virksomheder har leveret svar til undersøgelsen fra Arval Mobility Observatory, og alle deltagere i undersøgelsen er ansvarlige for den pågældende virksomheds bilflåde. Alle interview er gennemført af analysebureauet Ipsos via spørgeskema samt kvalitative interview per telefon. Undersøgelsen er udført i 26 lande, der tæller Danmark, Østrig, Schweiz, Tyskland, Spanien, Frankrig, Grækenland, Italien, Portugal, Storbritannien, Belgien, Luxembourg, Holland, Tjekkiet, Polen, Slovakiet, Rumænien, Finland, Norge, Sverige, Brasilien, Chile, Peru, Marokko, Rusland og Tyrkiet. Det er fjerde år i streg, at Arval Mobility Observatory bringer analysen.
Fordelingen af de danske adspurgte i undersøgelsen:
• 102 virksomheder med mindre end 10 ansatte
• 84 virksomheder med 10 til 99 ansatte
• 52 virksomheder med 100 til 249 ansatte
• 63 virksomheder med 250 ansatte eller mere
RSH