En række af de helt store varemærker inden for forbrugerelektronikken er gennem de seneste årtier fusioneret og brudt op. Det er vanskeligt at forudse forbrugernes ønsker, så strategier falder ofte for markedstendenser i selv de største koncerner. Det er i sig selv en god grund til at besøge IFA i Berlin i dagene 6. – 11. september.
Man kan stadigvæk undre sig over, at Philips for nogle år siden solgte deres afdeling for forbrugerelektronik til Gibson, der jo primært er kendt for deres guitarer. Men set i det økonomiske lys var det nok den kloge, som narrede den mindre kloge, for Gibson er kommet i gevaldige vanskeligheder, og de tidligere Philips forbrugerprodukter sælger ikke specielt godt. Philips derimod sadlede om og gik i retning af langt mere healthcare-, fitness- og plejeorienterede produkter, og det har fungeret særdeles godt. Men man kan jo også sende et anerkendende nik i retning af Philips program af el-shavere, der jo i årtier er indgået i Philips-koncernens produktportefølje.
Ifølge Jens Heithecker, direktør for IFA i Messe Berlin, har IFA-messen, er interessen for forbrugerelektronikken er fortsat enorm, også selv om tendenserne hele tiden skifter – også frem og tilbage, som tilfældet er for eksempelvis vinylpladerne. Men tendenserne er vanskelige at definere.
Af samme årsag indgår et nyt segment dette år i IFA-messen. Afsnittet “Shift Automotive” indikerer med al tydelighed, hvilket indhold segmentet har, men det er alligevel meget mere end infotainment-systemer i biler, e-mobility og trådløs konnektivitet. Faktisk ser Messe Berlin bilen som en mobil adresse, og hvorfor skulle man eksempelvis modtage pakker på sin privatadresse, hvis det er lettere for budet at levere en forsendelse til modtagerens bil, hvis bud og modtager alligevel er tæt på hinanden i det offentlige rum?
Forbrugerelektronikken, som siden 2017 har haft en global omsætning på over 1 billion euro/årligt, bliver både før og efter IFA-messen 6. – 11. dækket bredt i Aktuel Elektronik, så følg gerne med i avisens spalter.