I går eftermiddags lancerede Verdensbanken og IMF i forbindelse med deres årlige møde rapporten “Connecting Africa Through Broadband”, der er en køreplan for, hvordan hele det afrikanske kontinent skal sikres pålidelig internetadgang i 2030. Det kommer til at kræve en investering på 100 milliarder dollars, konkluderer rapporten, der samtidig peger på, at der skal etableres netadgang til 100 millioner mennesker i landområder, der fortsat ikke er dækket af teleselskabernes netværk.
Til den opgave er den danske virksomhed Bluetown, der er specialiseret i at sikre billig internetadgang i udviklingslande, tilskrevet en central rolle i det kommende årti.
– Mindre end en tredjedel af Afrikas befolkning har netadgang i dag, og det efterlader millioner af mennesker uden samme muligheder for vækst og jobs, som de fleste i resten af verden har. Derfor er det essentielt for kontinentets udvikling, at alt fra sygeplejersker og landmænd til iværksættere og forretningsfolk kommer online, siger Peter Ib, der er administrerende direktør i Bluetown.
I den nye rapport fremhæves blandt andet mulighederne inden for landbrugssektoren. For landmænd og andre i Afrikas agroindustri er connectivity centralt for at fremme effektivitet og bæredygtig produktion. Og netop i de tyndt befolkede landområder, hvor det ikke er rentabelt for de store teleudbydere at rykke ind, kan vi gøre en stor forskel.
Udover Bluetown samarbejder IMF og Verdensbanken med en række af de største tech-giganter, blandt andre Google, Facebook, Microsoft og Huawei. For at markere lanceringen af “Connecting Africa Through Broadband”- blev der i går aftes afholdt en paneldebat i Washington, hvor Bluetown bidrog med synspunkter og refleksioner i forhold til rapportens anbefalinger.
– For at nå målet om connectivity for alle i 2030 lancerer Verdensbanken nu dette ambitiøse initiativ i samarbejde med den private sektor og en lang række globale udviklingsorganisationer. Det er afgørende også for ambitionerne om at nå FN’s bæredygtighedsmål, at vi i partnerskab aktiverer de muligheder, som digitalisering åbner for, eksempelvis e-uddannelse, e-sundhed, e-borgerinddragelse og information. Det gælder om at medvirke til, at marginaliserede befolkninger i de yderste landområder kan skabe sig en tilfredsstillende tilværelse. Vi er naturligvis beærede over at være blevet udvalgt til at deltage i denne markante lanceringsdebat, og det er en god lejlighed til at fokusere på, hvad der i praksis skal til for at skabe netadgang i diverse lokale samfund, siger Peter Ib.
Med sin tilstedeværelse i blandt andet Indien og flere afrikanske lande er Bluetown en af få virksomheder, der arbejder globalt med at forbinde marginaliserede befolkningsgrupper til internettet. Bluetown installerer offentligt tilgængelige Wi-Fi hotspots, der drives af solenergi. Med målsætningen om at skabe bæredygtig vækst arbejdes der i fællesskab med lokale partnere for at fremme både kommercielle og samfundsmæssige interesser.
– Med Verdensbanken i spidsen skal Afrikas befolkning have de muligheder, der følger med den moderne verdens digitalisering, siger Peter Ib.
Danmark støtter Verdensbanken med 20 millioner kroner med henblik på at understøtte bankens fælles initiativ med Den Afrikanske Union: ”A Moonshot for Africa’s Digital Economy”. Danmark ønsker dermed at hjælpe afrikanske lande med bedre at udnytte digitaliseringens muligheder og accelerere verdensmålene herigennem samt være opmærksom på de udfordringer, der opstår, når man ikke har adgang til for eksempel mobiltelefoni eller internettet.