Danmark var inden COVID-19-krisen et af Europas mest digitaliserede lande, og der er et stort potentiale for yderligere digitalisering og automatisering i danske SMV’er. Det er et af budskaberne i en ny publikation fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Publikationen baserer sig blandt andet på data fra Danmarks Statistik og bestyrelsens nye virksomhedspanel, som 5.000 SMV’er har deltaget i.
Mange SMV’er tripper for at komme i gang eller løfte deres digitale niveau: 27 pct. af virksomhederne i SMV-panelet efterlyser nye, digitale kompetencer, som kan føre til vækst og nye arbejdspladser, og ifølge Danmarks Statistik har to af fem virksomheder med over 100 ansatte under COVID-19-krisen fremrykket investeringer i digitalisering.
Digitaliseringen i danske virksomheder er generelt høj: 65 pct. af Danmarks SMV’er på forskellige niveauer er allerede i gang med digitale værktøjer og løsninger, men størstedelen arbejder kun med digitalisering på grundlæggende niveau. Hver anden SMV, der benytter sig af digitalisering og automatisering, gør det primært kun til kundekontakt og markedsføring og lidt færre til økonomi og administration.
Digitalisering og automatisering er hjørnesten i det store virksomhedsprogram, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og erhvervshusene i den kommende tid ruller ud til virksomheder over hele landet. Virksomhedsprogrammet er finansieret med 600 mio. kr. fra de såkaldte REACT-EU-midler, og heraf er 120 mio. kr. afsat til at styrke SMV:Digital, som siden 2018 har hjulpet virksomheder med digital omstilling.
Publikationen fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse viser, at der er markante forskelle på SMV’ernes forhold til digitalisering og automatisering:
Benyttelse: 47 pct. af SMV’er, der benytter sig af digitalisering og automatisering, gør det inden for markedsføring og kundekontakt, og 42 pct. bruger det til at effektivisere økonomi og administration. Næsten hver tredje virksomhed (30 pct.) styrker deres produkter og services med digitale funktioner. 19 pct. anvender e-handelsløsninger, og 18 pct. digitaliserer deres udviklingsprocesser.
Barrierer: 32 pct. savner tid og medarbejdere til en indsats inden fordigitalisering og automatisering, og 19 pct. peger på manglende digitale kompetencer blandt de ansatte. Blandt de 35 pct., som ikke arbejder med digitalisering og automatisering, angiver hver anden SMV, at det ikke er relevant.
Behov: 35 pct. af de spurgte SMV’er efterlyser generelt tilskudsordninger, og 28 pct. efterspørger mere rådgivning og konsulentbistand.
Kathrine Forsberg, medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, understreger, at styrkelsen af SMV:Digital netop skal sikre en relevant digital omstilling, der skræddersys til de enkelte virksomheder:
– Vi hører ofte virksomheder spørge efter hjælp til mere digitalisering, og at de har brug for både kompetenceløft og tilførsel af nye, stærke kompetencer. Det kommer virksomhedsprogrammet til at levere på, og vi har jo set, hvor stor en forskel SMV:Digital kan gøre for virksomhederne.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har udsendt publikationen ”Genstart af danske SMV’er”, der afdækker SMV’ernes aktuelle situation og behov på de områder, som er centrale i erhvervsfremmebestyrelsens strategi.
Publikationen bygger på svar fra et panel af SMV’er (0-249 ansatte). I april 2021 har 5.101 SMV’er deltaget i den første undersøgelse, og svarene er sammen med data fra Danmarks Statistik baggrund for publikationen.