I efteråret offentliggjorde ladeoperatøren Clever, at selskabet er klar til at investere i 10.000 åbne, offentlige ladepunkter fordelt i hele Danmark inden udgangen af 2025. Nu sætter ejerne bag Clever, andelsselskaberne Andel (94,9 % ejerandel) og NRGi (5,1 % ejerandel), handling bag ordene og tilfører 250 mio. kr. til datterselskabet.
– Politikerne har indgået en klog og langsigtet elbilaftale, der både holder prisen på elbilerne og strømmen til opladning nede. Det er to helt afgørende forudsætninger for, at elbilerne bliver en succes og vi får omstillet den danske bilpark. Men det er også helt afgørende, at infrastrukturen er foran elbilerne. Clever er klar til at løfte en stor del af opgaven med at etablere den nødvendige ladeinfrastruktur, og med investeringen fra vores ejere styrkes Clevers mulighed for at investere ambitiøst i den åbne danske infrastruktur. Vi handler forud for efterspørgslen, og det er en god nyhed for eksisterende og kommende elbilister, siger Casper Kirketerp-Møller, der er direktør for Clever.
En del af investeringen skal også bruges til at forbedre kundeoplevelsen og gøre det lettere og mere intuitivt at være elbilist. Clever kommer bl.a. til at investere i at gøre det nemmere for nye elbilister at komme godt i gang. Og så skal der udvikles nye funktioner og forbedringer til Clevers app, der er omdrejningspunktet for en stor del af kundeoplevelsen.
– Vi skal tænke mennesker før teknik. De første elbilister var meget optaget af teknikken, men vi ser ind i en fremtid, hvor elbilen bliver mainstream. Det stiller nye og andre krav til kundeoplevelsen. Nu skal det i højere grad være let at lade og køre elbil, ligesom man skal kunne købe sin første elbil uden at opleve forvirring og ubesvarede spørgsmål i indkøringsfasen, siger Casper Kirketerp-Møller.
Ud over at gøre opladningen nemmere for kunderne, kommer Clever også til at investere i at gøre elbilisternes opladning mere intelligent og fleksibel. Teknologiske optimeringer i ladestanderne og Clevers app skal blandt andet forbedre muligheden for at lade, når strømmen er mest grøn.
Alle elbilister har adgang til Clevers netværk af åbne offentlige ladestandere, og derfor kommer investeringen ikke kun Clevers faste kunder til gode, men også de elbilister, der foretrækker at tanke strøm i ”løs vægt”. Det kræver nemlig hverken abonnement eller ladebrik at tanke strøm hos Clever, og den 1. oktober sænkede Clever priserne markant til 3,5 kr. for en kWh for de elbilister, der fortrækker at tanke strøm uden abonnement.
– En barriere for elbilernes udbredelse er frygten for ikke at kunne lade. Den barriere hviler i vidt omfang på en myte om, at man ikke kan lade på tværs af operatørerne. Det er vigtigt for os at betrygge alle danske forbrugere – også dem, der ikke har abonnement hos Clever, men som fra tid til anden benytter Clevers ladepunkter. Kører man elbil og mangler strøm, så kan vores app med det samme vise, hvor den nærmeste ladestander er, slutter Casper Kirketerp-Møller.