København har dem, Berlin har dem, Madrid har dem, Paris har dem og nu kommer de også til Aarhus. Konceptet bybiler er udbredt rundt omkring i de største metropoler i verden, og nu får aarhusianerne også glæde af dem.
Det er det 100% danskejede firma GreenMobility, som lancerer bybilerne i samarbejde med energiselskabet NRGi. I dag lanceres de første 100 biler, ved et launch-event i Musikhuset kl. 13 og antallet af biler øges gradvist op til 200 biler.
En bybil er fremtidens måde at have bil på i byen. Og helt lavpraktisk betyder det en delebil uden fast plads. Blandt kunderne i København siger hele 42%, at de har undladt eller overvejer at undlade anskaffelse af egen bil for i stedet at køre GreenMobility. Dette er første skridt på vejen til at fortrænge privatbilismen fra byens gader, og samtidig skabe et bedre bymiljø med renere luft og mindre støj, da alle bybilerne fra GreenMobility er elbiler. En Renault Zoe med en rækkevidde på op til 300 km., og de kører naturligvis på grøn strøm fra NRGi.
Bilerne findes i byens gader, hvor brugerne efterlader dem indenfor zonen på alle offentlige parkeringspladser med min. 2 timers tidsbegrænsning eller på et Hotspot. Et Hotspot er dedikerede parkeringspladser til GreenMobilitys bybiler, og fra start er der 5 placeringer i Aarhus. Hotspottene findes i Bruuns Galleri, Bilka, Molslinien, Z-Huset og NRGi. Bilen reserveres og låses op med en app. Der betales per minut og forsikring, strøm og parkering er med i minutprisen. Bybilszonen i Aarhus dækker et område på ca. 50 km2 og løber indenfor Ringvejen.
På http://www.greenmobility.com/aarhus kan alle i Aarhus få gratis kørsel, som en opstartsgave fra NRGi og GreenMobility.