Den tyske forbundsregering vil i 2020 have mindst én million elbiler på motorvejene. Elbiler er den mobile fremtid i en tid med stigende brændstofpriser og klimaændringer, mener de. Stopklodsen i dén plan er elbilens begrænsede rækkevidde, der hindrer den i at være en seriøs konkurrent til konventionelle benzin- og dieselbiler. Når snakken falder på forbedring af elbilens rækkevidde, så tales der oftest om hvordan batteriteknologien skal videreudvikles. Problemet er bare, at batteriteknologien er underlagt visse kemiske begrænsninger, der gør det nødvendigt at se på andre løsningsmuligheder. Blandt dem er lettere materialer eller øget effektivitet gennem en bedre effektivitetsgrad.
Peter Dalum fra HBM forklarer, at effektivitetsgraden i dagens elbiler kun er på 50-60 procent. Dét betyder, at kun halvdelen af det energiinput, der kommer ind i motoren, reelt bliver konverteret til fremdrift. Resten bliver til varme. For at kunne øge elbilens rækkevidde er det nødvendigt, at øge effektivitetsgraden i motoren. Dét kræver at man skaffer sig et fuldt overblik over motorens og andre komponenters effektivitet.
Det er altså ikke nok at kigge isoleret på motoren. Man har brug for det fulde overblik. Og netop derfor udviklede HBM eDrive, der er en meget avanceret energimåler, der måler på en lang række rådata, som man efterfølgende kan lave en lang række analyser og beregninger af.
Tyske Bertrandt Group har siden midt 2014 brugt HBMs eDrive testløsning til at teste elektriske komponenter såsom elektriske maskiner og invertere. For at forbedre effektiviteten af de elektriske motorer tester de også drivkomponenterne på elbiler for deres kunder. Målet er, at opnå den bedste indstilling for motoren for at opnå den bedst mulige fremdrift.
Bertandt har tidligere benyttet sig af et traditionelt power analysator design for statiske arbejdspunkter til at bestemme et karakteristisk effektivitetsdiagram. Men det har vist sig ikke at være godt nok til at få en bedre effektivitet eller en højere maksimal effekt ud af motoren.
Det integrerede målesystem fra HBM kombinerer tre moduler; en drejningsmoment transducer, dataopsamling med behandling af effektdata i realtid og en temperatur satellit.
eDrive testløsningen viser alle relevante data i høj opløsning under testprocessen, herunder elektriske spændinger, kræfter, virkningsgrader, moment og rotationshastighed.
Motorerne er alle kontrolleret af effekt-elektronik, hvor strømførende halvledere danner det roterende felt med jævnstrøm af lithium-ion-batteri.
Alle de opsamlede rådata kan senere analyseres direkte i det integrerede system. Der er ikke behov for andre programmer, hvilket sparer tid og holder fejlprocenten lav.
Se video om eDrive testing her: http://bit.ly/1p4vXEH
HBM (Hottinger Baldwin Messtechnik)
Web: http://www.hbm.com