Den svenske hovedstad har installeret BlipTrack-teknologi til kø- og flowmåling fra Nordjyske BLIP Systems. Løsningen giver byen data om rejsetider og trafikflow, som kan bruges til at forebygge trafikpropper og give trafikanterne trafikoplysninger i realtid.
Hvis man kører rundt i Stockholm med en tændt Bluetooth- eller wi-fi-enhed, hjælper man automatisk sine medtrafikanter med at opnå en hurtigere og mindre befærdet rejse.
Stockholm, byen med flest indbyggere i Skandinavien, er den næste i én af en lang række af byer, heriblandt Bangkok, Zürich, Auckland, Aarhus, Portsmouth og København, der benytter BlipTrack til at måle, hvordan borgerne bevæger sig på byens veje.
Otto Åstrand, trafikanalytiker hos Trafik Stockholm, forklarer:
– Vi benytter de indsamlede data fra systemet til at vise aktuelle rejsetider på Trafiken.nu, som er vores trafikoplysningscentral, og på skilte, der er placeret rundt omkring i byen. Rejsetiderne hjælper billisterne med at foretage informerede beslutninger om deres rute, både ude i trafikken, og når de planlægger deres daglige kørsel.
Rejsetiderne bliver konstant opdateret i takt med de faktiske tilstande på vejene, så ved at overveje din rute og tidspunktet man kører på, kan man selv hjælpe med at nedsætte antallet af flaskehalse og holde trafikken kørende med mindst mulig kødannelse.
– Vi bruger også data til at måle udviklingen i trafiktæthed, hastighed og kødannelse. Syd for Stockholm, hvor vi først installerede BlipTrack, vil være en zone med vejarbejde mange år fremover, når Stockholms omfartsveje anlægges. Det vil ikke kun påvirke motorvejen (E4), der går igennem zonen, men også de omkringliggende veje. Med BlipTrack kan vi måle kapaciteten og trafikflowet i realtid og er dermed i stand til at foretage forebyggende foranstaltninger, hvis trafikken begynder at flyde langsomt, forklarer Otto Åstrand.
– Det hjælper os også med at forstå effekten af forskellige begivenheder i trafikken såsom trafikkontrol, vejrforhold, kødannelse ved vejarbejde og ulykker samt kørselsmønstre og -opførsel. Med disse oplysninger kan vi evaluere og bekræfte eksisterede trafikmodeller og foretage informerede beslutninger om, hvor vi skal prioritere udvidelser og forbedringer, som kan hjælpe pendlerne. Måling af rejsetider over lange distancer på komplekse vejnet er svært med vores traditionelle sensorer såsom radar og mikrobølgedetektorer. BlipTrack giver os indsigt i, hvor meget individuelle rejser kan variere fra hinanden, især når der er trafikkryds indblandet. Muligheden for at måle rejsetider over længere vejstrækninger med forskellig kødannelse og kun at se på udvalgte ruter er en anden af løsningens styrker, slutter Otto Åstrand.
Byen har for nylig udvidet løsningen til at omfatte større veje nord for Stockholm.