For halvandet år siden var de tre ansatte. I dag er de 22 og har solgt over 550.000 eksemplarer af trafikalarmen, Saphe, som i 2017/18 sikrede et overskud på næsten 39 mio. kroner før skat – i det blot tredje regnskabsår.
Virksomheden, der ligesom trafikalarmen hedder Saphe, er stiftet i 2015 af civilingeniør Freddy Sørensen i Aalborg, hvor de nu er klar til at gøre en stor succes endnu større. En ny og væsentligt mere avanceret trafikalarm er netop sendt på markedet under navnet Saphe Drive. Samtidig retter Aalborg-firmaet nu sit fokus mod udlandet:
– I Finland er vi godt i gang og har allerede solgt 15.000 eksemplarer af den første Saphe. I Sverige og Norge rulles salget i gang henover de næste måneder. Herefter kommer turen til Tyskland, fortæller Freddy Sørensen, som forventer, at eksportsalget relativt hurtigt kommer til at udgøre den største del af forretningen.
At Saphe mener det alvorligt, understreges af, at virksomheden i begyndelsen af 2019 har indsat en bestyrelse bestående af adm. direktør Freddy Sørensen, ægtefællen Inger-Marie Sørensen, der er salgs- og HR-manager i virksomheden, samt tre professionelle bestyrelsesmedlemmer.
– Danmark udgør blot 1 procent af den samlede bilpark i Europa, og det er derfor naturligt at kigge mod udlandet for at tage det næste skridt. Det kan vores nye bestyrelse hjælpe os med, siger Freddy Sørensen.
Foruden fotovogne advarer enheden også om potentielt farlige situationer i trafikken, og med den nye Saphe Drive skrues der for alvor op for trafiksikkerheden. Hvor den første udgave består af en lysdiode, to knapper og en højtaler, er der i det nye design tilføjet et display. Det åbner op for et væld af nye muligheder. I første omgang tilføjes et speedometer og en crash detect-funktion. Men i løbet af kort tid vil nye advarselsikoner for blandt andet vejarbejde, skoleveje og spøgelsesbilister blive introduceret.