Salget af OLED-TV vil i antal næsten blive firedoblet på ét år: Fra 5.700 TV i 2016 til et forventet tal på 21.000 i år. Vi har en forventning om, at denne udvikling fortsætter i Danmark som i resten af Norden, der er i front i forhold til resten af verden.
Tallene er fra analysefirmaet GfK og gælder samtlige mærker i Danmark – og med en placering i Top 3 er Philips TV godt med.
Danskerne har taget OLED til sig: 13 procent af alle 55”-TV og 16 procent af alle 65”-TV ventes at være OLED, siger prognosen. De tilsvarende tal i 2016 var henholdsvis 5 og 6 procent.
55” og 65” er dér, hvor der er størst vækst – og i disse størrelser er OLED-TV de mest solgte og udgør halvdelen af markedet, hvis vi ser på værdi.
Med til at give efterspørgsel på større skærme er givet, at indholdet – uanset kilde – har fået et løft i kvalitet: Mere og mere indhold sendes i Full HD og UHD samt med HDR-farvesystemet.