Med over 84.000 besøgende har “Energy” afsnittet i flere år været en hovedattraktion under Hannover Messe. I år forventes mere end 1.100 udstillere at vise deres produkter og ydelser under overskriften “Integrated Energy”. Området dækker fra generering over transmission og lagring samt smart distribution og digital energi-management til mobilitetsløsninger. Navnet skal afspejle en styrket fokus på tværfagligheden i integrationen af elektrisk energi, termisk energi og mobilitet. Morgendagens digitale fabrikker vil i stigende grad være afhængige af pålidelige forsyninger – især de smarte løsninger, der sikrer interaktionen mellem bæredygtig energi og effektiv lagring af energien.
Det betyderet radikalt skift væk fra de kendte energiinfrastrukturer med udbredelsen af bæredygtige og decentrale energiløsninger til el- og varmegenerering. Målet er et stabilt forsyningsnet – også under spidsbelastninger. Integrated Energy viser alle de nyeste tværfaglige løsninger som kombineret el- og varmegeneraring til industrien samt omformning af sol- og vindenergi til brint og metanol (power-to-gas og power-to-liquids).
I april 2019 får det område speciel opmærksomhed i Hannover på specialområdet “Hydrogen & Fuel Cells Europe” med mere end 150 udstillere fra 20 lande, hvad der gør eventen til den førende af sin art i Europa. Fokus er på hydrogen som lagringsmedium for energi fra de vedvarende energikilder. To separate fora vil gøre det muligt for udstillere og besøgende at diskutere alle forhold om brintlagring og fuel cells.
Digital- og e-mobilitets-energinfrastruktur
I “Energy Hall” (hal 12) er spotlight på digitaliseringen af energiinfrastrukturen – især den digitale styring og monitering af energi-flowet. Udstillerne inkluderer software-udviklere, systemanalytikere og specialister inden for T&M. AI – kunstig intelligens – vil muliggøre analyse af data i real-time med højere effektivitet og økonomiske gevinster til følge. Området “Digital Energy” vil tiltrække et stort udbud af industrielle brugere, netoperatører og energiforsyningsvirksomheder.
Mobiliteten vil også spille en betydelig rolle i de kommende år. Dannelsen af megabyer sætter pres på infrastruktur og logitisk og dermed også e-mobiliteten og digitaliseringen. Et udstillingsområde i den forbindelse er “Electric Vehicle Infrastructure”, hvor fokus vil være på ladeteknologier, autonome køretøjer, nye betalingssystemer samt alternative transportløsninger. På et tilhørende forum vil eksperter fra industrien diskutere og definere de udfordringer, som morgandagens mobilitetsløsninger kræver.
Fair-packages hjælper danske virksomheder til at skyde genvej til det tyske marked og Hannover Messen
Danske SME-virksomheder kan måske frygte, at de drukner i konkurrence, bureaukrati og besvær, når de skal udstille på de store tyske messer. Der er naturligvis en risiko for, at det kan fraholde danske virksomheder i at få fodfæste på dansk industris allerstørste eksportmarked, nemlig Tyskland.
Deutsche Messe – messeledelsen på Hannover Industrimesse, som i år afholdes i dagene 1. – 5. april – gør en meget aktiv indsats for at lette arbejdet for forretningsforbindelserne fra nabolandene. SME-virksomheder kan selvfølgelig nyde godt af den danske fællesstand, som 34 danske virksomheder i 2017 benyttede sig af. Men omvendt er der også danske virksomheder, som gerne vil udstille under eget banner på Tysklands største messer for industri og logistik. Og til disse virksomheder eksisterer der en fiks-og-færdig model, der gør udstilling meget let at overskue og realisere.
For at lette opgaven med at udstille på industrimessen i Hannover har Deutsche Messe skabt et koncept under betegnelsen ”Fair Packages”, hvor man som udstiller kan overlade logistik, standopbygning og -nedtagelse, transport, ophold, presse-support samt en række andre ydelser til Deutsche Messe. Det er et enestående, modulært koncept, hvor man kan vælge enten hele pakken eller de dele, der passer bedst til ens egen virksomhed.
Fair Packages indeholder alt lige fra indledende og daglig rengøring af standen, 3kW forsyning til lys og forbrugsgenstande på standen, parkeringstilladelse, fjernelse af affald og meget mere. Udstiller-adgangskort, kaffe/te og småkager indgår også i konceptet, ligesom marketing og registrering i messens vejvisere gør det lettere for besøgende at finde de stande, som har tilkøbt en Fair Packages løsning. Adgangskort for inviterede besøgende, registrering af besøgende og deltagelse på Hannover Messe 2019 websiten er også en del af konceptet.
En Fair Packages løsning starter med et standareal på minimum 9-12 kvadratmeter, hvori der også indgår et aflåseligt område på 1m x 1m, fire spotlights, disk, barstol, bord og tre stole samt afskærmning, knager og strømudtag til egne installationer. Alt i alt skal man bare dukke op med sine egne produkter og eget tilbehør, og så er man klar til messen fra første dag.
Kontakt for danske udstillere:
Strauss & Partnere
Tlf.: 70 20 21 81