Den trykte elektronik er på hastig fremmarch. Det er en teknologi, hvor lederbanerne kan trykkes på ethvert tænkeligt substrat, hvor man ikke er bundet af konventionelle printteknologier, og hvor komponenter og funktioner integreres mere end nogensinde før.
”Trykt elektronik” – i mangel af et bedre dansk udtryk er på hastig fremfærd inden for en lang række brancher – domineret af automobil- og aerospace-segmenterne, fitness, wearables og medico samt selvfølgelig en række områder, som vi måske endnu ikke helt er kommet overens med.
Den trykte elektronik bliver i høj grad fundamentet for en række af de IoT- og smart-sensor løsninger, der kommer til at udgøre vores dagligdag i en nær fremtid. Japan forudser med sin stadigt ældre befolkning et gennembrud inden for blandt andet dagligvarer, hvor man regner med at RFID-tagge stort set alle produkter i supermarkeder. Det skal gøre det muligt for mere eller mindre senile forbrugere at tage de varer, de skal bruge og bare forlade supermarkedet, hvorefter varerne selv ”betaler” via kundens kreditkort, mobil eller bankkonto. Med et forventet indledende behov på 100 milliarder RFID-tags årligt står det klart, at disse tags skal være ultrabillige, og det realiseres med trykt elektronik, hvor stykprisen bogstaveligt talt vil være på niveau med et konventionelt papirprismærke – når først den trykte teknologi er effektivt modnet.
– Hos Airbus kigger vi i høj grad i retning af den trykte elektronik, men der er selvfølgelig en række udfordringer. Sikkerheden er det primære problem, da fly skal kunne fungere under stærkt varierende forhold. Konventionelle ledningsnet har været længe undervejs, og derfor er sikkerheden gradvist blevet rigtig god, men det samme vil jo også kunne gøre sig gældende inden for den trykte elektroniske løsninger. Og den potentielle vægt-, tid- og prisbesparelse i flyene vil være stor. I dag kræver det seks stærke mænd at bære et kabelnet ind i kabinen på en Airbus. Det fortæller noget om, hvor høj vægten af selv signalledninger er – og hvor stor besparelsen ved at trykke elektronikken på de mekaniske dele, der alligevel udgør kabinen, siger Max Seissler fra Airbus, der er en af de første virksomheder, der for alvor arbejder på at bringe elektronikken ind i næste generation.
Læs mere om trykt elektronik samt om forskningens fremskridt inden for batteriteknologier – alt fra IDTechEx-konferencen i Berlin – i Aktuel Elektronik 7/2019, som udkommer 20. maj.