Huawei Consumer Business Group har offentliggjort regnskab for første halvår 2016. Og hvor smartphone-markedet generelt bevæger sig lidt trægt, kan Huawei fremvise anderledes positive tal. Således steg omsætningen med 41 procent sammenlignet med samme periode året før, mens salget af Huawei-telefoner til forhandlere (shipments) steg med 25 procent. Markedets generelle vækst var til sammenligning på blot 3,1 procent ifølge IDC. Væksten har Huawei både hentet på såkaldte ”emerging markets” i Nordafrika, Centralasien og Latinamerika – og i traditionelle highend markeder, herunder Europa.
Også i Danmark er det gået virkelig stærkt for Huawei i første halvår. Drevet af topmodellen P9 og lillesøsteren P9-lite er Huawei vokset kraftigt – både når man måler på salget til slutbrugere og værdi. Og begge dele er et tegn på et reelt gennembrud, mener Thor Gøtz, som er ansvarlig for Huaweis forbrugerdivision i Danmark.
Fremgangen kalder på større ambitioner Tallene taler da også et tydeligt sprog om, at Huawei har formået at ramme danskernes høje krav til kvalitet, innovation og design.
Ifølge analyseinstituttet GFK nåede Huawei en gennemsnitlig markedsandel af det danske smartphonemarked på 8,6 procent i årets først seks måneder med et peak i juni måned på 10,3 procent. En vækst på 126 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Og overordnet set indtager Huawei nu en solid tredjeplads på det danske marked, målt på volumen. Ser man på værdimarkedsandelen har Huawei vækstet med 300 procent i forhold til første halvår af 2015, hvilket placerer dem i top-4 for hele perioden. Senest med peak i top 3 i juni.