Huawei har solgt 54,2 millioner smartphones i årets andet kvartal og overhaler dermed Apple. Huawei ligger nu nummer to på listen over verdens største smartphoneproducenter. På trods af, at markedet for smartphones er nedadgående, har Huawei alligevel formået at erobre en rekordhøj andel af smartphonemarkedet på 15,8% – en stigning på hele 43,6% sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser en ny rapport fra IDC.
“Vi er stolte af vores præstation – især taget i betragtning af, at vi opererer på et ekstremt konkurrencepræget marked, der er nedadgående. Vores resultater vidner om, at forbrugerne i høj grad ser os som et brand, der leverer kvalitetsprodukter, som passer til deres behov,” siger Marie Dam Feldborg, der er Senior Marketing Manager hos Huawei Danmark.
Den nye placering på verdensplan er ikke det eneste, smartphoneproducenten kan glæde sig over. I år rundede Huawei en milepæl i antal solgte enheder på rekordtid. Allerede den 18. juli havde Huawei solgt 100.000.000 enheder på globalt plan i 2018. Det er første gang, at Huawei har solgt så mange enheder på så kort tid. Til sammenligning opnåede Huawei det samme antal solgte enheder den 22. december i 2015, den 14. oktober i 2016 og den 12. september i 2017.
En stor del af succesen skyldes Huaweis nye P20-serie. Siden lanceringen af Huaweis nye P20, P20 Lite og P20 Pro den 27. marts er salget af den nye topmodel eksploderet. På bare 30 dage solgte Huawei flere end 100.000 smartphones i P20-serien i Norden samt Central- og Østeuropa.
I Danmark blev der solgt dobbelt så mange smartphones i P20-serien inden for de første 15 uger sammenlignet med sidste års P10-serie. Efter første halvår af 2018 er Huaweis markedsandel på det danske smartphonemarked helt oppe på 17%, hvilket er større end smartphoneproducentens globale markedsandel. Huaweis danske markedsandel er steget med 21% sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser de seneste data fra analysevirksomheden GfK. Ifølge Huawei er den stigende markedsandel særligt drevet af deres nye topmodeller, som danskerne er begejstrede for.
Ifølge GfK’s juni-tal er Huawei det bedst sælgende smartphonebrand, når man kigger på mobiler til 2-3.000 kr., og er andenstørst, når det gælder smartphones til 4-5.000 kr. og 6.000+ kr. Huaweis markedsandel i H1 2018: Januar 2018 – juni 2018: 17% hvilket er en stigning på 21% i forhold til samme periode i 2017.
I juni måned var Huaweis markedsandel i priskategorien 2-3.000 kr., hvor P20 Lite ligger, 35%, hvilket er en stigning på 59,1% i forhold til juni 2017. Dette placerer Huawei på en klar førsteplads i den priskategori.
I juni måned var Huaweis markedsandel i priskategorien 4-5.000 kr., hvor P20 ligger, 20%, hvilket er en stigning på 53,8% i forhold til juni 2017. Dette gør Huawei til det næststørste smartphonebrand i den priskategori.
I juni måned var Huaweis markedsandel i priskategorien 6.000+ kr., hvor P20 Pro ligger, 12%. Det er første gang, at Huawei indtræder i denne priskategori, og Huawei er strøget direkte ind på en andenplads i denne kategori.