Nye ideer kan godt være tunge at udbrede, selv om ideen er nok så god. Det ved de godt hos Ultrahaptics, som under den netop afholdte Embedded World i Nürnberg kunne demonstrere en meget overbevisende ”non-touch” teknologi, der går skridtet længere end gestikstyring. Begrænsningen ved touch-skærme og styring med gestikuleren er, at man ikke får det mekaniske feedback, som traditionelle knappers ”klik” som regel giver. Det har Ultrahaptics løst med en teknologi, hvor en matrixkonstruktion af piezoelektriske lydgivere giver en illusion af at røre ved et virtuelt emne i x-, y- og z-planet. Man får altså fornemmelsen af at røre ved genstande, som ligger over det fysiske print med lydgiverne – og selv om der er et stykke vej endnu til ultrarealisme, så er effekten og ideen tydelig nok.
– Der er ingen tvivl om, at både AR- og VR-applikationer (augmented-/virtual reality) i en nær fremtid kommer på markedet med en nærmest eksplosiv vækst. Generelt mangler AR- og VR-designs den taktile tilbagemelding til brugerne, og dermed udebliver den realistiske oplevelse. Den taktile eller haptiske dimension kan vi bibringe med vores teknologi. Hvis man eksempelvis ser den nye VW Golf, så er displayet i centerkonsollen gestikstyret, hvad der betyder, at man ikke behøver at fjerne blikket fra vejen, når man betjener radio eller andre infotainment-funktioner i bilen. Men med Ultrahaptics løsning ville man også opleve fornemmelsen af at røre ved eksempelvis en drejeknap, der ville kvittere med virtuelle ”klik”, siger Ultrahaptics marketingchef, Heather MacDonald Tait.
Virksomheden har for nyligt allieret sig med EBV om distribution af en mid-air dev-kit, UHDV5, som har til formål at gøre den haptiske teknologi tilgængelig for alle, som har lyst til at evaluere effekten. Kittet er prissat lige under 1.900 euro, hvad der faktisk er særdeles rimeligt. For den pris får man en 14 x 14 transducer-matrix med en forud kalibreret tracking-sensor og et software-API (C++) samt en editor med et bibliotek af ”former”, som giver den taktile oplevelse. Tilsluttet en PC kan man opleve en trackball, en stribe af bolde (i praksis en stang) eller lignende emner, som man kan bringe i bevægelse og så ”føle” i 3D over dev-kittets board.