Virksomheden Redeem hjælper store nordiske mobilselskaber med at tage tilbage og renovere mobiltelefoner gennem sin virksomhed i Estland. Telefonernes sælges på secondhandmarkedet i Europa og over internettet. Det er en win-win-situation, som gør både miljøet, kunderne og selskaberne en stor tjeneste.
Peter Ekström, adm. direktør for Redeem i Norden, fortæller om grunden til at man erhvervede en fabrik i Estland:
– Det hele var egentlig en estisk idé. Et par studerende ved universitetet i Tartu havde i 2011 startet et firma, der renoverede telefoner og solgte dem i andre lande. Resultatet blev virksomheden UPR Global, som Redeem opkøbte i 2013. Siden da er det gået støt fremad. Da vi købte virksomheden, håndterede den næsten 10.000 telefoner om året, og nu er vi oppe på omkring 500.000 telefoner om året bare i Estland. Redeem genbruger på verdens plan over 1,6 mio. mobiler om året. Telefonerne, som håndteres i Estland, kommer fra Norden, Baltikum, Centraleuropa og Spanien.
Virksomheden kan renovere cirka 95 procent af alle indsamlede telefoner og tablets, så de kan sælges videre igen. Andelen af telefoner, som kan renoveres og bliver fuldstændigt funktionsduelige, stiger hele tiden. Der er sket et generationsskifte. Før havde folk gamle mobiltelefoner de ville indlevere liggende i kontorskuffen, men nu bytter man helt moderne telefoner, som fortsat fungerer, mere som en modesag. Det er blevet normalt, at man skifter hvert eller hvert andet år, selvom telefonerne ikke engang er slidte. De moderne telefoner bliver også mere og mere slidstærke. I dag kan de for eksempel tåle vand meget bedre end tidligere. Kameraerne er blevet bedre, og displayene stadig mere robuste. Derudover bliver telefonerne hele tiden dyrere, og folk behandler dem på en bedre måde.
Mobilselskaberne har for det meste byttekampagner og giver fordele til dem der bytter deres gamle telefon og køber en ny, hvis den gamle er i acceptabel stand. Standen på de byttede telefoner bliver ganske enkelt bedre og bedre.
Når en telefon kommer ind til vores genbrugsvirksomhed, begynder vi med at undersøge, hvilken type det drejer sig om, og inddeler dem i grupper af moderne smartphones af forskellige fabrikater og ældre telefoner med fysisk tastatur. Derefter undersøger vi, om telefonen fungerer tilfredsstillende, og hvis det er tilfældet, udfører vi en fuldstændig datasletning for at komme af med alle de persondata, som er tilbage. Har telefonen brugerlås, fjernes den.
Når telefonen er sikret på denne måde, går den videre til inspektion, hvor man bedømmer dens stand, undersøger, om alle funktioner (kamera, mikrofon, lamper, display) fungerer, og graderer den så efter en af flere kvalitetskategorier, fra A+ til D, hvor fx A+ betyder helt ny stand og A med en mikroskopisk ridse på et uvedkommende sted. Naturligvis er displayet den mest udsatte del, som oftest må udbedres. Man bedømmer, om en telefon i dårlig stand kan gendannes med reservedele udtaget fra andre telefoner, eller om lige netop dette eksemplar kun skal bruges til reservedele.
Det, som virkeligt slides i en telefon, er batteriet. Det kan man nemt udskifte med et nyt eller endnu bedre et genbrugt.
De telefoner, som på en eller anden måde er defekte, men som vurderes til at kunne udbedres, går videre til “Value add”-afdelingen, hvor de repareres til funktionsduelige enheder igen. De kan så videresælges i stedet for at blive skrottet.
Men fem procent af 500.000 stykker betyder, at der stadigvæk er 25.000, som Redeem ikke kan udbedre. De opdeles så i småstykker, og visse dele bliver til reservedele, som bruges til at udbedre andre telefoner. De dele, som absolut ikke kan genanvendes, bliver genbrugt af specialvirksomheder i Estland og i andre lande i Europa.
Videresalget sker gennem Redeems sælgere i hele verden. Cirka 85 procent af alle telefoner sælges igen i Europa. Det bliver også mere og mere populært blandt virksomheder, som indkøber store mængder telefoner, at benytte sig af renoverede enheder. Der kommer hele tiden nye modeller i sådant et tempo, at der egentlig ikke er nogen større teknisk forskel mellem en brugt og en ny. En telefon, som er et eller to år gammel, fungerer aldeles udmærket til det som et firma ønsker at den skal kunne, nemlig kontorarbejde som samtaler, sms og e-mails. Det der sker er, at displayene bliver større og større, men det ændrer egentlig ikke på funktionen, så en to år gammel model kan stadig være fuldt anvendelig.
Når virksomheden køber 2.000-3.000 stykker på én gang, kan prisen på en ny mobil forekomme afskrækkende, mens prisen på en god genbrugsmodel til det halve eller mindre virker mere tiltrækkende. En telefon, som er 2-3 år gammel, har ikke en lige så kraftig processor og er ikke lige så hurtig som en nyere, men til almindelig brug er det temmelig uinteressant.
Læs mere om Redeem på https://www.redeemgroup.com/