Hovedet snurrer endnu oven på den hidtil største og mest imponerende Electronica-messe. Den rå statistik fortæller, at mere end 80.000 branchefolk besøgte messen i år svarende til en stigning i besøgstallet på 10 procent. Og indtrykket er, at mere end 3.100 udstillere fra over 50 lande var særdeles tilfredse med resultatet af messen. Ændringen af layoutet af messeopbygningen og brugen af flere haller gav de besøgende mere motion end forventet, men omvendt undgik Electronica de hidtidige enklaver af meget pågående kinesiske – især – printproducenter, og trafikken i gangarealerne gik også mere glat end normalt.
Teknologisk er der en tydelig tendens til, at systemerne smelter sammen i et IoT- og industri 4.0-miljø. De tidligere stringente opdelinger i specifikke fagområder er erstattet af produktporteføljer, der spænder over mange flere branchesegmenter. Det skyldes selvfølgelig, at de samme sensorer, strømforsyninger, controllerkerner og radioer bruges i applikationer, der spænder fra automobilbranchen og industriautomatik til medico- og forsvarselektronik. Udviklingen har også givet anledning til en mængde fusioner og opkøb, da mange virksomheder gerne vil kunne levere mest muligt til kundernes designs.
Den øgede systemkompleksitet og flere funktioner betyder også, at den gammeldaws diskrete elektronikopbygning med utallige selvstændige komponenter er passé. Jo højere integrations- og abstraktionsniveau, desto lettere bliver opgaverne for designerne, og de fleste virksomheder satser på en langt mere modulær tilgang til elektronikdesign end tidligere. Ved at levere halvledersystemer med protokol-stacks og godkendelser kan komponentproducenter og -leverandører barbere uger og måneder af kunderne designarbejde.
Den udvikling ser man også i distributionsleddet. Alle større distributører understøtter komponentsystemer med udviklings-boards og designeksempler, og en række færdige løsninger er klar, så man med et minimalt ”tweak” kan gøre et givent design til sit eget. Produktdifferentieringen ligger primært i apps og brugerinterfaces, og der minimerer behovet for en egentlig viden om de dybere designlag blandt OEM-virksomhederne. Og meget peger på, at konceptet fungerer. Distributørerne har efter nogle år med modvind fundet et ståsted, hvor de nærmest båler afsted. Det gælder ikke mindst de nyere amerikanske distributører på det europæiske/danske marked. Tag nu Digi-Key, som med deres meget aggressive markedsføring i Europa kombineret med pænt hurtig levering fra sit lager i USA med både stor bredde og dybde og et stort udbud af designløsninger har haft en vækst på senest 60 procent i regionen og Danmark følger pænt med i statistikkerne.
Læs hele rapporten fra Electronica-messen i Aktuel Elektronik 14/2018, som udkommer 10. december.