Den nye danske undervisningsrobot, Fable Spin, bliver mødt med stor interesse fra lærere på alle niveauer fra underskolen til tekniske videreuddannelser. Efterspørgslen fra ind- og udland er massiv og den lille danske startup i Farum, som har udviklet robotten, knokler i øjeblikket dag og nat på at imødekomme interessen.
Den nye Fable Spin blev lanceret på en af verdens førende messer for digitale læremidler i januar i London, da den anses for at have stort potentiale i Storbritannien, der er det eneste G7-land, hvor mængden af industrirobotter er under gennemsnittet i verden. Den nye danske robot gør det nemt at undervise i STEM-færdigheder for elever på alle klassetrin fra indskoling til erhvervsuddannelser. Eleverne kan nemt programmere Fable Spin til at bevæge sig, spille fodbold, rydde op, danse, bryde, overvåge et rum, være social eller transportere emner fra A til B. Den har hjul og en række indbyggede sensorer, så den kan undgå forhindringer, udføre redningsmissioner og navigere efter streger. Fable Systemet gør, at elever fra 3. klasse kan lære programmeringssprogene Blockly og Python.
Fable Spin forudses at være afgørende i forhold til flaskehalsproblemer hos virksomheder, som har svært ved at rekruttere kvalificerede medarbejdere indenfor naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik (Science, Technology, Engineering and Mathematics, også kaldet STEM-fag). Ifølge nye undersøgelser koster mangel på kvalificeret arbejdskraft eksempelvis britiske virksomheder over 12 milliarder kroner om året i udgifter til rekruttering, oplæring, aflønning af vikarer og opskruede lønninger.
Fable Systemet tilbyder læring på alle niveauer lige fra teknologiforståelse i folkeskolen til undervisning i matematik og datalogi på gymnasier og erhvervsuddannelser. Fable kan bruges til at undervise alle – fra børn i indskolingen til robotforskere. Samtidigt har den stor lighed med professionelle robotter, så den kan bruges på erhvervsuddannelserne til undervisning i programmering, automation, computervision, CAD-design og kunstig intelligens.