Region Hovedstaden, 18 hovedstadskommuner og partnerorganisationen Gate 21 gået sammen om at afprøve styring af trafiklys og trafikafvikling udelukkende ved hjælp af ”Big Data”.
I de kommende uger vil projektet teste om GPS-data fra biler kan få trafikken til at glide lettere, uden at kommunerne behøver at investere i dyrt og vedligeholdelseskrævende udstyr til at registrere trafikken. Formålet er at skabe mindre kø og samtidig reducere spildtid og CO2-udledning – og viser testen positive resultater, kan det komme til at revolutionere måden, hvorpå vi regulerer trafikken.
Det er den hollandske virksomhed Technolution, som har udviklet den nye løsning til trafikstyring. Technolution står også bag det meget anvendte trafikstyringssystem ”Mobimaestro”, som blandt andet har været anvendt i Københavns Kommune siden 2016. Men hvor de eksisterende systemer til trafikstyring typisk er baseret på lokale målinger fra trafiktællere i det enkelte kryds (som f.eks. spoler i vejen eller radar- og videodetektorer), så adskiller den nye løsning sig ved måske at kunne gøre det fysiske udstyr helt overflødigt.
– Systemet, som skal testes på Vallensbæk Torvevej, er helt unikt, fordi det slet ikke anvender fysiske målere. I stedet anvendes udelukkende GPS-data fra biler. Bliver testen en succes, kan det potentielt spare kommunerne for store udgifter til anskaffelse og efterfølgende vedligehold af trafiktællere og lignende udstyr – og dermed være med til at gøre intelligent trafikstyring lettere tilgængeligt for de mindre omegnskommuner, fortæller Lise Søderberg, Seniorprojektleder på Den Regionale Datahub.
– Med gps-data, får vi kun data fra de biler, som understøtter det. Derfor vil man ikke kunne bruge det til nøjagtig trafiktælling. Men man vil få nok information til at kunne styre trafikken på en intelligent og hensigtsmæssig måde, vurderer Dennis Bjørn-Pedersen, seniorkonsulent i Technolution, som har udviklet den nye prototype, der skal testes på Vallensbæk Torvevej.
I Vallensbæk Kommune, som lægger strækning til forsøget, ser man også spændende muligheder i et system som potentielt set kan afvikle trafikken, uden der skal investeres i dyrt udstyr ude i byrummet:
– Jeg er glad for at Vallensbæk Kommune i samarbejde med Gate 21 udnytter den nyeste teknologi til at skabe bedre flow i trafikken, så det kan gøre en positiv forskel i vores borgeres hverdag, lyder det fra Henrik Rasmussen (C), Borgmester i Vallensbæk Kommune.
Projektet ”Den Regionale Datahub” drives af Gate 21, en non-profit partnerorganisation for regioner og kommuner om grøn omstilling og vækst. Projektet kører til udgangen af 2019 og skal give konkrete bud på, hvordan man kan anvende data til at skabe bedre og bæredygtige byer og samfund. Undervejs vil der blive udviklet og testet mellem 10 og 12 prototyper inden for blandt andet mobilitet, klimasikring og driftsoptimering. Projektet er finansieret af kommunerne langs den kommende letbane samt Region Hovedstaden.
Læs mere på http://www.denregionaledatahub.dk