CeBIT, som i år afholdes mellem 20. og 24. marts, er mere nu end før en platform for de teknologier, der kommer til at beskrive fremtidens samfund. På papiret virker CeBIT nok en smule akademisk, men i praksis vil mere end 3.000 virksomheder vise praktiske applikationer med AI og augmented reality som det væsentligste.
Den digitale transformation er sporbar overalt – ikke mindst inden for økonomien. Digitaliseringen nedbryder de eksisterende grænser og strukturer i industrien og redefinerer samarbejdet mellem industri og kreative innovatorer. Det er samtidigt en dør for helt nye interfaces mellem menneske og teknologi. Og interfacet mellem menneske og maskine undergår en utrolig forandring med flydende grænser mellem virkelighed og virtual reality.
Den digitale transformation styres af nye teknologier og muligheder som det førnævnte AI, virtual & augmented reality, autonome systemer, 3D-print, humanoide servicerobotter og droner. Et stigende antal IoT (Internet of Things) applikationer giver en ny slags interaktion mellem mennesker og teknologi. Derfor vil dette års CeBIT have endnu stærkere fokus på applikationerne, og udstillingen vil fungere som udstillingsvindue for yderst relevante real-world eksempler på digitalisering inden for så forskellige sektorer som automotive, bank- og forsikringsverdenen, handel, healthcare og administration, hvor praktiske udstillinger på standene vil vise, hvordan digitalisering påvirker alle dele af samfundet.
– Partnerland på CeBIT er i år – og meget spændende – Japan. Det japanske samfund har om demonstreret et meget åbent sind, når det drejer sig om digitaliseringen. Europa vil utvivlsomt kunne lære af Japan, når det drejer sig om kreativitet og nye tilgange til teknologi og forretningsliv. Der vil være et par hundrede stande, hvor japanske virksomheder vil vise, hvordan de bruger teknologi med en blanding af hardware, firmware og software på den mest kreative måde. Japan har traditionelt været udtalt hardware-styret, men det japanske samfund har formået at bruge software stadigt mere aktivt lige fra avatarer i billetsalg til netop AI i samfundet og augmented reality i såvel industri som underholdning, siger Hartwig von Sass, der er direktør for CeBIT-delen af Hannover Messen.