Farnell element14 har netop leveret 65.000 micro:bit til skoler i Danmark som en del af en ordre på vegne af Danmarks Radio. Det treårige ’ultra:bit’-program vil introducere micro:bit i klasseværelset i et forsøg på at forvandle danske elever i 4. klasse fra passive teknologiforbrugere til digitale pionerer.
– Programmer som dette er nødvendige, hvis vi skal bryde den onde cirkel af “færdiglavet” teknologi og forberede en generation af elever til en økonomi, som mere end nogensinde før vil efterspørge færdigheder som matematisk tænkning, problemløsning og kreativitet. Arbejdet med boards som micro:bit, en aktivitet, som vi beskriver som physical computing,
giver eleverne mulighed for at vove sig ud i den virkelige verden med kompleks problemløsning opbygget omkring teknologi, og flytter dem fra kun at være forbrugere af teknologi til at blive kreative tænkere, som er i stand til at udvikle helt nye, dynamiske løsninger, siger Jonathan Smith, Head of Education hos Premier Farnell og Farnell element14.
Micro:bit, der leveres med støtte fra Industriens Fond i samarbejde med Center for Undervisningsmidler, CFU Danmark, vil blive brugt til at udvikle elevernes forståelse af teknologi og stimulere deres digitale kreativitet. Med det overordnede til “Børn, kreativitet og teknologi” omfatter programmet en bred vifte af tv-produktioner målrettet børn, samt uddannelse af lærere, ressourcer til klasseværelset, en række roadshows og sågar en dramaserie for børn baseret på micro:bit.
Projektet støttes også af andre organisationer, herunder BBC, Micro:bit Foundation, Styrelsen for It og Læring, Engineer the Future, Coding Pirates, DigiPippi, BUPL og Danske Skoleelever.
Få mere at vide om micro:bit på element14 community: https://www.element14.com/community/community/stem-academy/microbit