Den grønne omstilling frem mod et CO2-neutralt samfund kræver ikke mindst, at transportsektoren omstiller til fossilfri brændstoffer. I Roskilde viser 20 lydløse elbusser nu vejen til fremtidens grønne og bæredygtige offentlige transport.
Der er tale om den hidtil største elektrificering af bustransport i Danmark. Løsningen omfatter ud over elbusserne to transformere og 10 ladestandere, som er placeret hos busoperatøren Umove i Roskilde. Etableringen af opladningsfaciliteterne er sket i tæt samarbejde med DI-Teknik.
Om natten oplader bussernes batterier, så busserne er klar til en hel dags kørsel. For en sikkerheds skyld står tre busser klar som reserve.
– Indtil videre har vi kun gode erfaringer med driften af busserne. De kører længere på en opladning end forventet, over 300 km, og at de samtidig er næsten lydløse, er bare et ekstra plus, siger driftschef Kim Koefoed-Larsen fra Umove.
Han har været med fra starten af projektet, som begyndte, da Umove i foråret 2018 vandt udbuddet om kørsel på ni buslinjer i Roskilde Kommune. Umove har tidligere kørt forsøg med elbusser i København, men nu skal busoperatøren ifølge den indgåede aftale køre med elbusser i Roskilde i mindst 10 år frem.
Elbusserne er helt emissionsfri, hvilket eliminerer udledning til lokalmiljøet langs ruterne i Roskilde. Når busserne bliver opladet med vindmøllestrøm, vil det være noget af det tætteste på klimaneutral transport, som kan opnås med eksisterende teknologier.
Én af de mest ”iørefaldende” egenskaber ved elbusserne er, at de er næsten lydløse under kørsel. Elmotoren er meget støjsvag, og det samme gælder kølesystemerne. Det meste støj kommer fra dækkenes kontakt med vejunderlaget.
Risikoen ved de lydløse busser er, at andre trafikanter og fodgængere kan blive overraskede, når bussen kommer ”listende”.
Umove har valgt DI-Teknik til etableringen af strømforsyning, transformere og ladestationer. For DI-Teknik har det krævet et tæt samarbejde med de to kinesiske leverandører Yutong, som har leveret elbusserne og SSE, som har leveret ladecontainere og ladestationer.
Men den første beslutning, der skulle tages, var om strømmen fra Radius skulle leveres som 400 V-lavspænding eller 10 kV-højspænding. Baseret på DI-Tekniks erfaring blev Umove anbefalet at gå med en 10 kV-højspændingsløsning, da det var mere realistisk at nå inden for tidsfristen på et halvt år.
– Med en 400 V-løsning ville vi være helt afhængige af elnetselskabet Radius, som skulle opstille en transformerstation. Derfor rådede vi Umove til at blive såkaldt B10-kunde, som er direkte koblet på højspændingsnettet. Da vi hos DI-Teknik er godkendt som driftsansvarlige, kan vi selv stå for etableringen af 10 kV/400 V-transformere og dermed speede processen op, hvilket var nødvendigt af hensyn til den stramme tidsplan, siger John Huusfelt, salgschef hos DI-Teknik.